Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Heeft mijn kind voldoende weerstand voor de winter?

Blog

In de herfst en winter heeft je kind extra weerstand nodig. Let dus goed op gezonde voeding, voldoende beweging en genoeg slaap.

Mijn kinderen gaan naar de crèche. Ze vinden het er fijn, er is een mooie tuin om lekker veel buiten te spelen en zo zijn dol op de ‘juffies’. Toch baal ik van die crèche. Het is namelijk een bron van het kwaad in de herfst en winter. Kinderen bij elkaar in een kleine warme ruimte, dat is vragen om ellende. Want niet alleen mijn kinderen, ook virussen en bacteriën voelen zich thuis op die crèche en worden er op en top verspreid.

Hoe kun je zorgen dat je je kind optimaal beschermt

Dat gebeurt natuurlijk niet alleen op de crèche, ook op school, in de tram, de bus of in de sportkantine. Als er veel kinderen dicht bij elkaar zijn hoeven bacteriën en virussen niet ver te zoeken om een slachtoffer te vinden. Hoe kun je zorgen dat je je kind optimaal beschermt tegen ziek worden, dat hij voldoende weerstand heeft? De hele herfst en winter thuis blijven is natuurlijk geen optie.

Gezond eten met genoeg vitamines zorgt dat de weerstand van je kind op peil is. Daarmee maak je de kans dat ze ziek worden kleiner. Er zijn verschillende vitamines die de weerstand versterken en zo het lichaam beschermen tegen bijvoorbeeld verkoudheid en griep. Deze vitamines helpen bij de aanmaak van witte bloedcellen. Dat zijn als het ware de soldaten van het lichaam. Een ziekmaker, zoals een virus of bacterie, kan dan het lichaam wel binnendringen, maar krijgt het dan meteen flink aan de stok met de witte bloedcellen. Die gaan direct aan de slag om de ongenode gast zo snel mogelijk onschadelijk te maken.

Extra sinaasappeltje

Uit onderzoek blijkt ook dat vitamine C de duur en de hevigheid van een verkoudheid positief kan beïnvloeden. Een extra sinaasappeltje kan dus zeker geen kwaad.

Naast gezond eten nog twee tips om een verkoudheid zoveel mogelijk buiten de deur te houden: bewegen en voldoende rusten. Bewegen en rust hebben een positieve invloed op de weerstand. Op het leger weerstandsoldaten, zullen we maar zeggen. Is je kind topsporter? Dan kan het nodig zijn om extra vitamines en mineralen te nemen in de vorm van een multivitamine. Bespreek met de (sport)diëtist wat de mogelijkheden zijn.

Ik pers dus maar een extra sinaasappeltje uit, sport veel en ga op tijd naar bed. Wil je trouwens weten hoe het met jouw eigen weerstand gesteld is? Het Vitamine Informatie Bureau heeft de Weerstandscheck ontwikkeld. Er wordt gevraagd naar zowel je voedings- als andere leefgewoonten.

Foto: Suzette Pauwels

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.