Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Heeft één keer per week sporten geen zin?

Feit & fabel

Geplaatst op 19 december 2016

Feit of fabel: heeft één keer per week sporten geen zin? Fabel! Eén keer per week trainen is vrijwel altijd beter dan helemaal niet trainen.

Natuurlijk levert vaker trainen meer voordeel op. Je bouwt sneller conditie op, verbrandt meer calorieën en kan dus makkelijker afvallen (aangenomen dat je ook je voeding op orde hebt), en merkt met krachttraining sneller vooruitgang. Maar dat betekent niet dat één keer per week sporten geen zin heeft. Al met 75 minuten bewegen per week behaal je gezondheidsvoordeel en ook als je maar één keer per week sport kan je je basisconditie op peil houden.

De enige uitzondering is krachttraining als je hierbij daadwerkelijk vooruit wilt gaan. Je hebt namelijk twee of drie trainingen per week nodig om vooruitgang te boeken qua zowel duur als kracht. Sport je minder vaak, dan ‘dooft’ het effect van je eerste training langzaam uit en start je de volgende week weer op 0.

Het verschil zit hem dus in wat je doel is. Maar: gebruik deze fabel dus niet als excuus om helemaal niet te trainen, want het heeft wel degelijk een positief effect op je lichaam en geest!

Is afvallen je doel? Een rekensommetje

Een gemiddelde, normaal actieve vrouw met een gezonde BMI van 24 heeft volgens het Voedingscentrum per dag ongeveer 2.000 kcal nodig. Met een uur sporten (klassieke fitness) verbruikt zij zo’n 400 kcal. Dus per week eet zij : 7 x 2.000 = 14.000 kcal. Ze verbruikt er 400 ‘extra’ als zij een uur gaat sporten. Dat is niet veel, te bedenken dat het verliezen van 1 kg vetmassa overeenkomt met 7.000 kcal. Dus om met het sporten 1 kg vetmassa kwijt te raken, zal deze dame 17,5 (!) trainingssessies moeten doen. Kortom, één keer per week sporten heeft weinig effect op gewichtsverlies. Bij meerdere keren per week sporten wordt dit aanzienlijk sneller zichtbaar.

Is gezond blijven je doel? De beweegrichtlijnen

De beweegrichtlijnen gaan over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid. Dat betekent wekelijks 2,5 uur (150 minuten) bewegen, verspreid over meerdere dagen. Matg intensief, zodat je hartslag en je ademhaling iets hoger dan normaal zijn. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is dat dagelijks minstens 60 minuten. Je hoeft niet 30 of 60 minuten achter elkaar te bewegen, zelfs geen 10. Alle kleine beetjes helpen

Een volwassene van 45 jaar die 10 minuten stofzuigt, 12 minuten fietst naar de supermarkt en 15 minuten wandelt met de hond, en dagelijks op en neer loopt naar zijn/haar kantoor op de vierde verdieping, voldoet aan de beweegrichtlijnen.

Naast die 2,5 uur, raden de richtlijnen volwassenen ook aan om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Dat kan krachttraining zijn, maar ook traplopen, hardlopen en (trampoline)springen dragen hieraan bij.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.