Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hardlopen tijdens de Ramadan

Artikel

Wie meedoet aan de Ramadan, mag dertig dagen lang enkel voor zonsopgang en na zonsondergang eten. Naarmate de dagen langer worden, betekent dat in Nederland ongeveer voor 6 uur ‘s ochtends en na 10 uur ‘s avonds. Niet alleen mag er de overige uren niet worden gegeten: ook drinken is niet toegestaan. Hoe combineer je dat met hardlopen? Kan dat eigenlijk wel: hardlopen tijdens de Ramadan?

Het gebrek aan regelmatig eten en drinken gecombineerd met een verstoord slaappatroon, betekent dat het lichaam extra wordt belast. Betekent dit dat het onverstandig is om daarnaast ook nog eens te trainen? Nee! Maar we raden je wel aan om de intensiteit en duur van je trainingen aan te passen. Dit is niet het moment voor een nieuw PR.

Dingen die je ook kunnen helpen wanneer je wilt hardlopen tijdens de Ramadan, zijn:

  1. het verplaatsen van je trainingen naar slimmere tijden, en;
  2. extra te letten op je voeding.

Houd je hier rekening mee, dan is doortrainen prima mogelijk.

De rest van dit artikel, inclusief de resultaten van het onderzoek dat de FIFA tijdens de Olympische Spelen liet doen naar de eventuele negatieve effecten van de Ramadan op de prestaties van de atleten, lees je op Runner’s World.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.