Sluiten

Hardloop fabels, mythes en (on)waarheden

Interview

Publicatiedatum 10 juli 2018

In haar boek ‘Alles wat je wilt weten over hardlopen’ werpt Mariska van Sprundel een kritische blik op een aantal vastgeroeste hardloperswaarheden en veelgestelde lopers vragen. In dit artikel vind je vier van dat soort vragen – die we Mariska vlak voor de lancering van haar boek stelden – én de echte antwoorden.

1. Kunnen blessures geheel worden voorkomen?

“Op basis van de cijfers zou ik zeggen dat het onvermijdelijk is om een keer iets op te lopen. Zeker als je al (tientallen) jaren loopt. Maar ‘blessure’ is een breed begrip: op enig moment krijgt iedereen wel eens een pijntje, maar een blessure waardoor je maanden uit de running bent, weten veel lopers wel te vermijden.”

2. Is ieder lijf geschikt om hard te lopen?

“Ja, dat is tot nu toe de conclusie. Ook een hoog BMI, X- of O-benen of platvoeten lijken niet per se de kans op blessures te vergroten. Maar ook hier is het belangrijk om de wetenschap naast de praktijk te leggen. Wat op papier een recipe for disaster lijkt, werkt in de praktijk soms prima, en andersom.”

“Het belangrijkste is dat je luistert naar je lichaam. Stop met lopen zodra je ergens een pijntje voelt en neem een dag rust. Denk niet dat je die irritatie in je knie ‘er wel uitloopt’. Denk op de lange termijn: liever nu een week rust, dan het risico lopen dat je er straks maanden uit ligt.”

3. Een schoen is een schoen is een schoen?

Het aanschaffen van hardloopschoenen lijkt een wetenschappelijke exercitie op zich te zijn geworden. Je kan door alle high tech snufjes tegenwoordig nog maar moeilijk zien waar het nu eigenlijk om gaat en waar je nu echt iets aan hebt. Tot onze grote vreugde maakt Mariska het vergelijken en kiezen weer behapbaar met een stukje wel heel simpel advies: het enige waar je op moet letten, is comfort.

“Schoenen moeten lekker zitten. Let daarbij wel goed op de maat: als je lange afstanden loopt, zwellen je voeten op door warmte. Dus koop je schoenen ruim en probeer ze aan met de sokken die je normaliter ook draagt tijdens het hardlopen.”

4. Dorst moet te allen tijde voorkomen worden?

“Als ik één mythe moest kiezen die ik de wereld uit hoop te kunnen helpen met mijn boek, dan is dit ‘m: het idee dat het heel gevaarlijk is om een beetje uit te drogen tijdens een lange loop.

“Er is geen bewijs dat iemand tijdens een marathon ooit is gestorven aan uitdroging, maar er zijn zestien doden en 1.600 zieken gerapporteerd onder wedstrijd- atleten op de marathon door een tekort aan natrium in hun bloed. Dat gebeurt als sporters bij lange inspanning meer drinken dan hun nieren kunnen verwerken. Het is letterlijk van levensbelang dat mensen zich bewust worden van de keerzijde van het belang van de juiste hydratatie.”

Thirsty for more?

Op onze Facebook pagina delen we komende week nog vijf feit & fabels uit Mariska’s boek. Wil je daar niet op wachten of wil je gewoon alles weten, dan raden we je natuurlijk aan haar boek te lezen!

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

Kay Bing Oen

Nog een aanvulling op mijn onderstaand bericht, indien men met wat oudere sporters traint:

“Professor Kenney legde uit hoe “de dorstimpuls is afgezwakt bij oudere mensen tijdens en na het sporten en door warmtestress geïnduceerde dehydratatie” en onthulde dat “Gezonde oudere volwassenen alle vochtverliezen uiteindelijk herstellen,maar dat de aanvulling langzamer is dan bij jonge volwassenen”.

Zie: https://www.prnewswire.com/nl/persberichten/het-ehi-wijst-op-de-gezondheidsvoordelen-van-goed-gehydrateerd-zijn-213790051.html

Zou jongeren al niet dorstig laten worden, tijdens het sporten, maar ouderen al helemaal niet, omdat deze dus slecht/te laat voelen dat ze een tekort hebben. En natuurlijk geldt nog steeds dat men niet moet overdrijven met het drinken, ook isotoon kan drinken en men er over kan twisten wat “een beetje” uitdrogen is.

Kay Bing Oen

Apart dat er wordt geschreven “Er is geen bewijs dat iemand tijdens een marathon ooit is gestorven aan uitdroging”, dat is misschien wel waar, maar regelmatig drinken op lange afstanden is natuurlijk niet slechts tegen uitdroging. Warmteregulatie is essentieel bij lange afstanden en goed drinken is daarbij wel handig en dan heb ik het niet over excessief drinken. Wanneer het boven de 20 graden Celsius is, kan men nog prima voor lange afstanden trainen, maar is het wel raadzaam een goed drinkregime te bezigen, want er zijn misschien geen deelnemers gestorven aan uitdroging maar er zijn waarschijnlijk wel deelnemers doodgegaan aan oververhitting (zelfs op kortere afstanden dan een marathon).
Dorst is een signaal van het lichaam dat er een tekort is. En ja, natuurlijk gaat het om de juiste hydratatie, maar waarom zou je niet toegeven aan je dorst?