Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Goed nieuws: elke minuut telt!

Artikel

Vind je de norm van dagelijks 60 minuten beweging voor je kind soms lastig te halen? Dat is het misschien ook, als je het over aaneengesloten beweging hebt. Maar, zo blijkt uit onderzoek van de University of Utah, elke losse minuut telt. En om het nog mooier te maken, dat geldt ook voor jezelf!

Alle momenten van intensieve beweging tellen mee om het aanbevolen minuten beweging te halen. De onderzoekers verstaan onder intensief het soort beweging dat je hartslag omhoog laat gaan. De opvallendste bevinding van het onderzoek is namelijk dat intensiteit van beweging belangrijker is dan de duur van de beweging. Allemaal losse minuten beweging van je kind zijn dus prima om aan de 60 minuten beweging per dag te komen.

Korte periodes van intensieve fysieke activiteit hadden in de studie grote gezondheidsvoordelen voor kinderen, waaronder gewichtsverlies en een betere conditie van hart, bloedvaten en spieren.

Aan de wandel met je kind? Laat hem eens een stuk hinkelen. En staat er leuke muziek op in de kamer? Dans samen mee. Alle beetjes helpen, elke minuut telt.

Volwassenen

Voor volwassenen geldt een aanbeveling van minimaal 150 minuten (matig) intensieve beweging per week. Goed te doen, als je bedenkt dat elke trap die je oploopt, elk sprintje dat je trekt naar de trein en elk fietstochtje (op tempo, dat wel) naar de supermarkt meetelt.

Lees meer

Foto: Dale Foshe

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.