Sluiten

Geef ruiters de sporen en help ze om paardrijblessures te voorkomen

Artikel

Geplaatst op 2 mei 2018

Wat kunnen ruiters doen om veilig te blijven rijden? Met deze praktische tips geef je ze een goede start.

Belangrijke tips voor ruiters

Iedere ruiter kan het je vertellen: paardrijden is bijzonder, alleen al door de samenwerking tussen mens en dier. Vaak gaat dat goed, er ontstaan bij paardrijden relatief weinig blessures. Maar het vervelende is, dat de kans op ernstig letsel vrij groot is als het wel een keer misgaat. Wat zijn nou de beste adviezen die jij als professional aan een ruiter of amazone kunt geven? Hieronder hebben we ze voor je op een rij gezet.

Blessurefilmpjes

Kijk eerst even waar je het voor doet. Dit is waarom je blessures wil voorkomen: een video van wat er in het lichaam gebeurt als je een rugblessure oploopt.

Draag een goede cap

Als je gaat paardrijden draag je natuurlijk altijd een cap. Maar hoe vind je de juiste paardrijcap voor jou? Zorg in ieder geval dat de cap aan de veiligheidsnormen voldoet. En dat hij niet knelt, maar zeker ook niet te los op je hoofd zit. Ontdek alle tips en trucs om de juiste cap te vinden.

Kies de juiste bodyprotector

Hoe bescherm je je ruggengraat, ribben en al je kostbare organen? Met een bodyprotector natuurlijk. Je ziet ze steeds vaker en ze zijn er in allerlei varianten. Er zijn ook modellen met een goede pasvorm voor dames. Lees voor je er één koopt deze handige tips, zodat je de juiste bodyprotector kiest.

Doe ruiteroefeningen

Als je paardrijdt, gebruik je bijna al je spieren om in balans te blijven en stevig in het zadel te zitten. Sommige spiergroepen, zoals je buik- en rugspieren, zijn extra belangrijk. Ruiters hebben aantoonbaar minder kans op blessures als ze goed getraind zijn. Dat bereiken ze met:

  • Spierversterkende oefeningen
  • Statische rekoefeningen
  • Specifieke paardrij-oefeningen
  • Core stability-oefeningen
  • Balansoefeningen

Adviseer ruiters om 2 tot 4 keer per week te trainen. De beste oefeningen vind je hier.

Warming-up & cooling-down

Voordat je op je paard springt, zorg je dat je klaar bent voor actie met een goede warming-up. Het kost je 10 minuten en scheelt een hoop blessures. Na het rijden doe je nog een korte cooling-down om je lichaam weer tot rust te brengen en te zorgen dat je geen spierpijn krijgt.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.