Alles over sport logo

Framing, een manier om onbewust gedrag te prikkelen

Mensen ervan overtuigen om meer in beweging te komen, moet bij voorkeur in één keer goed gebeuren. Enerzijds is het heel lastig om een eerste slechte indruk ongedaan maken. Anderzijds zijn mensen heel goed in het snel bepalen of iets interessant is voor hen. Als dat niet zo is, komt een boodschap niet meer aan. Aansluiten bij de belevingswereld is essentieel voor het overbrengen van de boodschap. Dit principe wordt ‘framing’ genoemd.

De verpakking telt

Informatie en kennis hebben over een bepaald gedrag, zijn belangrijke factoren in de keuze of we dat gedrag kunnen en willen uitvoeren. De kans dat we op basis van informatie onze mening aanpassen is groter als we betrokken zijn bij een onderwerp. Met andere woorden, als we iets interessant of belangrijk vinden, dan zijn we bereid om te luisteren en om moeite te doen om meer over het onderwerp te weten te komen. Framing van de boodschap, de verpakking van de informatie, kan daarin een belangrijke rol spelen.

De juiste argumenten gebruiken

Hoe overtuig je mensen ervan om zich op een bepaalde manier te gaan gedragen? Om dit te bereiken moet een boodschap wel de juiste argumenten bevatten. De juiste argumenten voor de ontvanger van de boodschap, welteverstaan. Deze argumenten zijn lang niet altijd dezelfde argumenten die voor onszelf zouden werken, maar vaak wel de eerste argumenten die we bedenken.

Ik ben voorstander van fietsen omdat het een bijdrage levert aan de gezondheid. Ik wil mijn kennis hiervan overtuigen, maar hij vindt mijn zogenaamd ‘gezonde’ eet- en beweeggewoontes maar overdreven. Wel weet ik dat mijn kennis een enorme liefhebber van de natuur is en altijd vol enthousiasme vertelt over de mogelijkheden van het nationaal park de Hoge Veluwe. Ik bedenk een list, want fietsen zal hij! Ik vraag hem: “Zullen we komend weekend lekker een dagje naar de Hoge Veluwe? De heide staat zo mooi in bloei deze tijd van het jaar! Je kunt daar fietsen huren toch? Dan kunnen we lekker veel zien op een dag.” De kans dat ik mijn kennis op de fiets krijg wordt door deze argumentatie een stuk groter. Als ik weer met mijn ‘gezondheidsmantra’ was aangekomen, had ik de fietstocht kunnen vergeten.

Aansluiten bij de belevingswereld van een ander

Het is de kunst om de boodschap die je wilt overbrengen zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de bestaande mening en ideeën van de persoon die je wilt overtuigen. Bij voorkeur sluit die boodschap aan bij een onderwerp waar die persoon enthousiast van wordt. Zelfs als sport en bewegen wel het einddoel van de boodschap is, hoeft de boodschap er niet nadrukkelijk over te gaan. De kans dat iemand luistert naar wat je te zeggen hebt, is veel groter als zijn belangstelling wordt gewekt. En wie weet bedenkt of ervaart die persoon vervolgens zelf wel een hele goede ‘reden’ om meer in beweging te komen. Dat werkt altijd beter dan het voorkauwen van argumenten.


Artikelen uitgelicht


Gezonde leefstijl
public, professional
overzichtsartikel
gezondheidsbevordering