Alles over sport logo

Facebookpagina versterkt betrokkenheid bij atletiekvereniging ARGO

Dennis Weijers is vrijwilliger bij atletiekvereniging ARGO Atletiek in Doetinchem. Hij introduceerde een besloten Facebook pagina bij de beginnerscursussen van ARGO Atletiek. En dat blijkt effectief: er is meer binding tussen de deelnemers onderling en de club. En ook het ledenaantal bij de club is behoorlijk toegenomen dankzij de beginnerscursussen. Hoe dat precies zit, legt Dennis uit aan Marian ter Haar van Kenniscentrum Sport.

Wat kunnen beginnende hardlopers bij ARGO verwachten?

In het voor- en najaar starten elke keer zo’n 75 hardlopers bij ARGO. Zij trainen één keer per week volgens het programma Start to Run; in totaal volgen ze zeven looptrainingen.

Screenshot Facebook Start to Run
(Foto: Kenniscentrum Sport)

Toen ik als trainer hiermee begon, vroeg ik me af hoe ik deze groep sporters meer bij de vereniging kon betrekken. Ik ben als experiment gestart met een besloten facebook pagina en heb de sporters gevraagd of ze het leuk zouden vinden lid te worden van deze groep. Ik heb duidelijk aangegeven dat het niet verplicht was en dat het besloten was. Het is dus alleen zichtbaar voor de groepsleden, voor de rest kan niemand zien dat je bent begonnen met hardlopen. Het opzetten van een Facebook groep bleek uiteindelijk het begin van iets moois: mensen gingen zelf berichten posten en de onderlinge verbondenheid nam toe.

Belangrijk is wel om het gebruik van de pagina en het posten en delen van berichten te stimuleren. Dat heb ik vooral gedaan door vragen te stellen: “Hoe heb je de eerste training ervaren, wil je er een bericht over plaatsen?” En ik geef tips en vraag of ze daar iets aan hebben.

Leuk is het om te zien dat mensen steeds vaker op elkaar gaan ‘liken’ en reageren. Je ziet dat de groep stapsgewijs steeds hechter wordt. De ‘online verbinding’ en de wekelijkse ontmoeting versterken elkaar op die manier rondom één gedeelde passie: beginnen met hardlopen.

Wat doet het met de vereniging?

Hoewel er geen specifiek onderzoek gedaan is naar het verband met de Facebook groep heeft het volgens Dennis absoluut effect voor een duurzame verbinding met ARGO. Na de zevenweekse Start to Run cursus biedt ARGO een vervolgprogramma naar de 5 kilometer. Gemiddeld gaan zo’n 60 van de 75 deelnemers hiermee door. Zo’n 30 personen worden na afloop van de vervolgcursus lid van onze vereniging. Mijn idee is dat de Facebook pagina daar sterk aan bijdraagt: mensen gaan onderling afspraken maken, ze leren elkaar nog beter kennen en er ontstaan vriendschappen. Een mooie manier om de vereniging verder te laten groeien.

Na afloop van de vervolgcursus draag ik het beheerschap over de pagina over aan de deelnemers en volg en reageer ik niet meer actief. De lopers blijven dan veelal actief reageren en delen, bijvoorbeeld informatie over loopevenementen. Ze trainen daar dan samen naar toe. Facebook is en blijft zo een mooie aanvulling op de reguliere trainingsmomenten. Het is een middel met een sociale functie dat aansluit bij deze tijd.

Misschien is de club op termijn dan niet meer nodig?

Dat zou kunnen maar dat denk ik eigenlijk niet. Deze aanpak werkt juist vanuit de combinatie met een vereniging. De trainers maken bij een hardloopcursus het verschil. Met hun kennis over trainingsleer laten zij de cursisten veilig en verantwoord hun eerste stappen zetten. De Facebook groep is een leuke aanvulling, maar de wekelijkse trainingsmomenten op de club zijn echt het belangrijkste.

Wij werken op de club met Start to Run trainers. De training is op zaterdag en start altijd in het clubhuis met een powerpoint presentatie over een aspect van het hardlopen. Daarna is er een gezamenlijke warming-up en starten de looptrainingen voor verschillende niveaus.

“Ze gaan soms alsnog op Facebook omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat er achter de schermen gebeurt in de groep.”

De powerpoint presentatie delen we via Facebook, zodat de deelnemers thuis er nog eens rustig naar kunnen kijken. De Facebook pagina benutten we ook voor aandacht voor voeding: een sportdiëtist beantwoordt vragen over voeding, fitter worden en afvallen. Eén van de trainers is bewegingstherapeut en zij beantwoordt vragen op haar vakgebied. Zo vormen we een echt multidisciplinair team dat vragen van cursisten meestal binnen één dag digitaal beantwoordt. En juist doordeweeks, op de momenten dat cursisten en trainers niet fysiek op de vereniging zijn.

Bereik je een specifieke leeftijdsgroep?

Mijn gevoel zegt van wel, de gemiddelde leeftijd is 39 jaar bij de Start to Run cursus. Je bereikt vooral de ouders van jongere kinderen en dat is de groep die erg actief is op Facebook met het delen van kinderfoto’s en dergelijke. Dat is de groep die wij ook met onze pagina bereiken. Mensen die geen Facebook hadden, zijn soms door onze besloten pagina alsnog lid van Facebook geworden.

“Facebook is het meest gebruikte sociale netwerk voor deze groep en daar kun je goed gebruik van maken om de beleving van de loopsport te versterken.”

Hoe kijken de andere trainers tegen de inzet van Facebook aan?

We zijn met vier trainers. Natuurlijk waren er trainers die wat sceptisch waren over het gebruik van Facebook. Maar nu maken ook zij er met plezier gebruik van. Het is ook wel een beetje een generatiekloof. De gemiddelde Start to Run trainer is wat ouder en minder bekend met de mogelijkheden van Facebook. Het kost tijd en energie om zo’n community te bouwen. De tijd van vrijwilligers is al beperkt en veel trainers blijken dan meer om het lopen te geven dan om het digitale werk. dat is logisch. Ook is het soms nog onbekend terrein, maar als je er eenmaal aan begint, leer je snel. De één is nu eenmaal wat sneller overtuigd dan de ander.

Wat heeft het jou gebracht?

Als trainer zie je hoe lopers jouw training ervaren. Op die manier kun je bijsturen, indien nodig. Met goede tips kun je mensen sneller helpen en verbeteren. Op de Facebook pagina zie je wat sporters bezig houdt, welke vragen ze hebben en je leert ze beter kennen. Dat schept een band en dat geeft ook vertrouwen in mij als trainer. Je stemt je training meer af op wat je ziet en hoort. We werken daardoor vraaggerichter. Het heeft de kwaliteit van onze beginnerstraining zeker verbeterd.

Het heeft mij als trainer dus veel gebracht en ik zie de positieve effecten voor de club: de deelnemers voelen zich meer betrokken en de doorstroom naar het lidmaatschap van onze vereniging is toegenomen. Het is gestart als experiment en wat mij betreft is het zeker geslaagd. Ik vind het mooi om te zien dat de huidige trainersgroep gewoon verder gaat met de besloten Facebook groep. Mijn advies aan andere clubs is om het ook eens te proberen.

Foto: Ben Lebbink


Onderwerpen

Artikelen uitgelicht


Vitale sportsector
Sportaanbieders
public, professional
opinie
sportbestuur