Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Een topambitie: hoe bereik je die?

Blog

Een topambitie: behoren tot de top-10 slimste landen en zorgen voor een leven lang leren. Dus geen algemene scholen meer met vakken waar je toch niks mee doet! Een school waar je één vak leert, rekenen bijvoorbeeld. Gespecialiseerd, dus erg goed. Alles gericht op rekenen want voor de andere vakken heb je niet gekozen. Heb je ook niks aan dan.

Deze school kies je omdat je dat specifieke vak leuk vindt, er aanleg voor schijnt te hebben (zo bleek uit een testje) of omdat je ouders die keuze (onbewust) hebben gemaakt. Wil je meer of andere vakken leren? Dat kan op andere scholen. Afhankelijk wat er in jouw regio populair is en wordt aangeboden. We kunnen niet overal in Nederland alle vakken aanbieden natuurlijk.

Topambitie behalen met vrijwilligers

Momenteel worden leraren breed opgeleid, ze hebben verstand van leren en bezitten pedagogische vaardigheden om goed onderwijs te geven. Daar verspillen we vanaf nu geen geld meer aan. Vrijwilligers die ‘gewoon iets’ hebben met rekenen of er zelf vroeger goed in waren, geven les.

Zij kunnen bij de rekenbond een laagdrempelig diploma halen voor alleen dit vak, maar dat is niet verplicht. Dat is alleen nodig op de universiteit, op hoog niveau. Bij jonge kinderen draait het om fun, dat hoeft niet perse goed. En je bent een vrijwilliger, weet je nog, dus we zijn al blij dat je het voor een tijdje wilt doen.

Plezier en zelfvertrouwen

Misschien vinden kinderen het vak niet meer leuk omdat de lessen eigenlijk niet goed zijn en ze hun behoefte om te ontwikkelen niet kunnen vervullen terwijl ze er wel aanleg voor hebben. ‘Maar ze hoeven niet te rekenen hoor,’ zeggen we dan. ‘Ze kunnen altijd een ander vak doen op een andere school.’ Zorg er wel voor dat je niet te laat aan een ander vak begint, anders loop je achter en val je buiten te boot.

Een topambitie: we willen behoren tot de top-10 en zorgen voor een leven lang leren. Dus we vergelijken kinderen uit hetzelfde geboortejaar zo vroeg mogelijk met elkaar, ongeacht hun ontwikkeling. De besten zijn dan de echte talenten. Het zou gek zijn als uitgeselecteerden later toch goed blijken te zijn, dus zetten we de betere leraren vooral op de betere leerlingen. Dan komt de inschatting altijd uit!

Er wordt natuurlijk wel wat aan andere vakken gedaan. Bij sommige rekensommen moet je namelijk iets lezen en samen sommen maken, levert direct goede samenwerkingsvaardigheden op. En de overheid heeft er voor gezorgd dat kinderen twee keer per week algemene scholing krijgen. Of dat van een gediplomeerd iemand is, ligt eraan of die school daarvoor kiest..

Wat daar gedaan wordt op die school? Geen idee eigenlijk. Ze huren een lokaal van de gemeente en hebben dan niks te zeggen over de spullen die ze ter beschikking hebben. Ze kiezen zelf wat ze doen. Misschien bepaalde onderdelen minder vaak, of niet, als ze die niet leuk vinden.

Ach.. Als kinderen er maar plezier in hebben, want dan zullen ze een leven lang leren!

Krankzinnig idee

Ik hoop dat ik niemand enthousiast heb gemaakt! Een krankzinnig idee toch? Maar hé, veel plezier bij de hockeytraining! Hockey? Ja, of welke andere sport dan ook. Het is namelijk wel wat er gebeurt in ons sportsysteem.

Een zwemdiploma is wel een must in ons waterlandje. Niet verplicht, maar voor de veiligheid en het gemak wel gebruikelijk. En verder? Doe waar je zin in hebt! Het kind kiest een sport. Naja, papa en mama hebben het altijd zo leuk gehad op de hockeyclub, dus waarschijnlijk hockey.

Waar ‘ik wil later politieagent/juf worden’ nog aan de kant wordt geschoven voor een brede schoolopleiding, worden bevlogen behoeftes op basis van emotie als leidraad genomen voor de volledige sportkeuze en sportieve leefstijl. Het moet leuk zijn, daarna zien we wel.

We hebben toch bewegingsonderwijs? Ja, een beetje. En als je geluk hebt van een vakleerkracht! Alhoewel, wat doen die vakleerkrachten eigenlijk al die jaren? Vast hun best, maar er is geen zicht op. De een kiest voor sociale vaardigheden, de ander voor sportieve scholing. ‘Verschil in visie’ noemen ze dat dan. Dus dat het goed is wat ze doen moeten we maar aannemen. Ze hebben immers ooit een diploma behaald..

School is misschien belangrijker dan sport. Toch streef ik naar goed en breed sportonderwijs; om de top te halen of gewoon een leven lang te sporten. Ik heb wel mijn ideeën en ken verschillende initiatieven, maar ben vooral benieuwd naar nieuwe ideeën. Of het mogelijk is, is een zorg voor later. Denk out-of-the-box. Hoe kunnen we de kinderen de goede, brede sportopleiding geven? En hoe zorgen we daarna voor een leven lang sport? Heb jij een idee? Laat het ons dan hieronder weten in een reactie!

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.