Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Eén keer halve liter melk kan herstel verbeteren bij voetballers

Artikel

Geplaatst op 16 september 2013

Geplaatst op 16 september 2013

Het drinken van één keer 0,5 liter melk na spierbeschadiging heeft een positief effect op de sprintprestatie in de dagen erna. Dit ontdekten onderzoekers uit Groot-Brittannië na onderzoek bij voetballers.

Na het sporten kan spierbeschadiging ontstaan. Hierdoor is de prestatie in de dagen na de beschadiging vaak slechter. Sommige onderzoekers denken dat het binnenkrijgen van eiwitten direct na de training het spierherstel kan verbeteren. Cockburn en collega’s hebben daarom het effect van het drinken van melk bij voetballers onderzocht.

Aan dit onderzoek namen veertien voetballers van gemiddeld 24 jaar deel. Voorafgaand aan het onderzoek deden zij een aantal tests, waaronder sprongtests, krachttests, sprints, de Loughborough Intermittent Shuttle Test (LIST) en metingen van creatinekinase en myoglobine. De deelnemers deden zestig concentrische en excentrische kniebuigingen op een dynamometer om spierbeschadigingen te veroorzaken. Meteen daarna dronk de helft van de voetballers 0,5 liter halfvolle melk (ongeveer 17 gram eiwit) en de andere helft water. Vervolgens herhaalden ze de tests 24, 48 en 72 uur later.

Uit de resultaten blijkt dat de groep die melk had gedronken alleen op de sprinttests en de LIST na 48 of 72 uur beter presteerde. De voetballers die melk hadden gedronken waren eerder weer op het niveau van voor de kniebuigingen dan de controlegroep. Hieruit concluderen de auteurs dat het drinken van 0,5 liter melk na spierbeschadiging een positief effect heeft op de prestatie. Zij vermoeden dat dit te maken heeft met de beschermende functie van melk tegen afbraak van spiervezels.

Het is al bekend dat eiwitten een gunstig effect hebben op herstel na spierschade. Voor een verbeterd spierherstel is het advies aan atleten om minstens 100 gram eiwitten per dag (zie factsheet eiwitten) binnen te krijgen. Het drinken van één keer 0,5 liter melk bevorderde in deze studie de prestatie alleen voor sprinttests die 48 of 72 uur na de spierbeschadiging waren gedaan. Bij alle andere tests (waaronder sprong- en krachttests) was er geen effect van het drinken van melk. Ook was er 24 uur na de training nog geen verschil tussen beide groepen. Hier geven de auteurs helaas geen mogelijke reden voor.

Het zou kunnen zijn dat de gedronken melk niet genoeg eiwitten bevatte voor een effect op de sprong- en krachttests. De auteurs bespreken echter de geconsumeerde hoeveelheid eiwitten niet. Ze hebben de voedseldagboeken van de deelnemers dan ook niet uitgebreid geanalyseerd. Het is daardoor niet helemaal duidelijk hoeveel eiwitten beide groepen per dag binnenkregen. Dit is echter wel belangrijk om in te kunnen schatten wat de invloed is geweest van de melk die de voetballers dronken. Het valt verder op dat er pas 48 of 72 uur na de spierbeschadiging verschillen tussen beide groepen te zien waren. Blijkbaar waren de spieren van de melkdrinkende voetballers 24 uur na de beschadiging net zo min hersteld als die van de controlegroep. Hiervoor geven de auteurs echter ook geen mogelijke verklaring.

Cockburn E, Bell PG, Stevenson E (2013) Effect of milk on team sport performance after exercise-induced muscle damage. Med. Sci. Sports Exerc., 45:1585-92
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.