Een fittere zwangerschap door sport en bewegen | Alles over sport
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Een fittere zwangerschap door sport en bewegen

Artikel

Houd je van sporten en bewegen? Blijf dat vooral doen als je zwanger bent! Sporten verbetert je conditie als aanstaande moeder. Bovendien kun je er het risico op zwangerschapskwalen zoals spataderen, mee verkleinen. Dat geldt ook voor de kans op zwangerschapsdiabetes en -vergiftiging. Voorwaarde is wel dat je zwangerschap normaal verloopt. Verder is het belangrijk goed te luisteren naar je lichaam.

Veel zwangere vrouwen zijn bang dat sporten nadelige gevolgen heeft voor hun ongeboren baby. Die angst is onterecht. Sterker nog: sporten en bewegen is juist belangrijk tijdens je zwangerschap. Als je gewend bent te sporten, kun je dat gerust blijven doen.
Ben je geen sporter maar wil je wel wat meer gaan bewegen en sporten tijdens je zwangerschap? Denk dan aan zwemmen, fietsen of wandelen. Vooral zwemmen vinden veel vrouwen prettig, omdat je je buik even niet zelf hoeft te ‘dragen’: dat doet het water voor je. Niet voor niets hebben veel zwembaden speciale zwemuurtjes voor zwangeren.

Zwanger? Je kunt nog veel doen!

Vroeger werd zwangeren geadviseerd rustig aan te doen. Tegenwoordig geldt de algemene richtlijn van minimaal 30 minuten bewegen per dag op een matig intensief niveau. Vrouwen die voor de zwangerschap al aan sport deden, kunnen daar tijdens de zwangerschap dus gerust mee doorgaan.
Er zijn maar een paar sporten niet geschikt vanwege de risico’s of omdat je buik in de weg gaat zitten. Dat geldt bijvoorbeeld voor contactsporten, duiksporten, bergklimmen, skiën en gevaarlijke balsporten. Krijg je tijdens de inspanning last van bandenpijn? Verander dan van soort inspanning of sport. Verder kun je na de derde maand je rechte buikspieren beter niet meer trainen.

Sporten tijdens zwangerschapBen je gewend hard te lopen? Vanaf de derde of vierde maand zal de groeiende buik het hardlopen oncomfortabeler maken. Je kunt door blijven lopen zolang je dat prettig vindt. Houd er wel rekening mee dat je eerder blessures op kunt lopen. Onder invloed van hormonen worden je pezen en gewrichten namelijk wat soepeler.

Sporten tijdens zwangerschap? Luister naar je lichaam

Er is niets op tegen om je ook als zwangere flink in te spannen. Wel is het verstandig goed in de gaten te houden hoe je lichaam reageert. Krijg je last van een harde buik? Dan is dat een teken om de intensiteit te verminderen. Meestal is dat aan het einde van de zwangerschap. Voel je je niet lekker of heb je pijn? Dan is dat aanleiding om te stoppen met de inspanning. Stopsignalen zijn bijvoorbeeld kortademigheid in rust, duizeligheid, hoofdpijn, pijn op de borst, spierzwakte, pijn en/of zwelling van de kuit. Dat geldt ook als je minder ’leven’ (bewegingen) voelt van de baby, of als je vaginaal bloedverlies hebt.

Met deze aandachtspunten kun je je hele zwangerschap lang op een gezonde manier blijven bewegen. Wil je meer weten over sporten tijdens de zwangerschap? Kijk dan op www.sportzorg.nl. Deze website is van allemaal organisaties die actief zijn binnen de sportgeneeskunde. Op de site geven zij onafhankelijke informatie over verantwoord sporten.

Wil je je laten inspireren? Kijk dan eens bij de outdoortrainingen van Mom in Balance. Het Zwanger Sportprogramma is speciaal bedoeld voor zwangere vrouwen.

Do’s en don’ts van sporten tijdens een zwangerschap

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou