Sluiten

Dutch Design voor de Sport: Ballen, hoepelen en touwtje springen met digitale plus

Artikel

Publicatiedatum 22 november 2018

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de Dutch Design Week (DDW) plaats. Na zeven jaar als bezoeker rond te struinen, viel mij op dat sport – naast leefstijl en bewegen – een zichtbaar thema lijkt te worden bij de eindexamenwerken van de Dutch Design Academy. Ik deel 5 sportieve design initiatieven. In dit artikel: hoe oude spelen nieuwe waarde krijgen door een digitale toevoeging.

Fanny Basanta

Fanny Basanta maakt zich zorgen om de negatieve gevolgen van de technologische ontwikkelingen voor kinderen. Hoe kinderen met de bank vergroeid raken en veel tijd doorbrengen met gamen via het beeldscherm. De verslaving aan Ipad en computer heeft grote gevolgen op de individuele en sociale ontwikkeling van kinderen. Fanny voelde zich uitgedaagd iets te bedenken dat de negatieve effecten van digitale speeltjes wegneemt en een verslaving voorkomt.

Fanny wilde vanuit die gedachte het buitenspelen opnieuw uitvinden. Ze heeft dat gedaan door terug te gaan naar het basale speelgoed uit haar jeugd: een bal, een touw en een hoepel. Tegelijkertijd is in dat speelgoed een digitale laag toegevoegd, een tool die een digitale interface activeert waarmee er opeens heel veel meer mogelijk is.

Deze strategie maakt gebruik van de voordelen van traditionele spellen die verleiden tot buitenspelen, beweging en sociale interactie. Het samenspelen wordt extra leuk gemaakt door de digitale toevoeging. Je kunt niet alleen je vaardigheid en snelheid met je directe spelgenoten vergelijken je kunt dat doen met kinderen over de hele wereld. Dit kan door de digitale toevoeging die de ervaring van het spelen uitbreidt tot een uitdagende, onverwachte en eindeloze verzameling spellen.

Het idee is dat we door deze toevoeging oude bijna niet meer gespeelde spellen weer extra aantrekkelijk maken met hedendaagse technologische mogelijkheden. En met die toevoeging lukt het om de verslavende werking van de statische passieve technologie te doorbreken en zo wel een actieve leefstijl, samenspel en motorische en creatieve ontwikkeling te stimuleren bij toekomstige generaties kinderen.

Fanny laat ons zien dat we de grenzen tussen de analoge en digitale wereld kunnen onderzoeken om betere mogelijkheden te creëren voor nieuwe generaties. Hoe je door beide benaderingen goed te combineren de negatieve gevolgen voor toekomstige generaties kunt managen!

Haar producten zijn nu nog niet te koop, het zijn prototypen die ze nu ook verder gaat ontwikkelen. Voor meer informatie over Fanny’s werk: http://ebasanta.ns.berta.me/

De artikelen in deze serie Dutch Design Week 2018:

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.