Sluiten

Door vibraties langer intensief fietsen

Artikel

Geplaatst op 3 december 2018

Geplaatst op 3 december 2018

Sporters kunnen langer op hoge intensiteit trainen door vibraties toe te voegen aan de training. Door deze trillingen fietsten sporters tijdens eenzelfde intervaltraining tien procent langer op hoge intensiteit.

Voor duursporters die hun uithoudingsvermogen willen verbeteren is het belangrijk om zich geregeld in te spannen op hoge intensiteit, bijvoorbeeld tijdens een intervaltraining. Wanneer een sporter een hoge intensiteit lang vol kan houden, krijgen het hart-longsysteem en de spieren een intensieve prikkel. Onderzoekers uit Noorwegen ontdekten recentelijk dat goedgetrainde wielrenners een training langer op hoge intensiteit volhouden door het toevoegen van vibraties.

Trillen tijdens training

De wielrenners fietsten tijdens een intervaltraining van drie kwartier, elf minuten boven negentig procent van hun VO2max wanneer ze tijdens de laag intensieve periodes aan het trillen werden gebracht. Hadden ze niet getrild, dan hielden ze deze intensiteit gemiddeld maar zeven minuten vol. Tijdens de training met vibraties hadden de wielrenners een hogere spieractiviteit en verbruikten ze meer zuurstof. Desalniettemin leverden ze gemiddeld evenveel vermogen tijdens de training met en zonder vibraties.

Dit onderzoek werd uitgevoerd bij tien wielrenners. Na een warming-up begon de training, waarbij de wielrenners vijf minuten zo hard moesten fietsen als ze konden. Hierna fietsten ze 2,5 minuut op lage intensiteit. Dit herhaalden ze zes keer. De laatste vijf seconden van de laag intensieve periode werd de ergometer aan het trillen gebracht met een frequentie van veertig hertz. Op een andere dag deden de sporters hetzelfde ter controle, maar dan zonder de vibraties.

Minder efficiënt, toch effectief

Hoewel vibraties er voor zorgen dat wielrenners meer zuurstof en spieractiviteit nodig hebben om eenzelfde vermogen te leveren, stelt het de wielrenners ook in staat om zich langer zeer intensief in te spannen. Het hart-longsysteem en de spieren krijgen hierdoor een intensieve prikkel. Dit kan leiden tot een grotere trainingsaanpassing, of dit daadwerkelijk gebeurt is in deze studie niet onderzocht. Houd er met een hogere trainingsprikkel wel rekening mee dat er genoeg tijd is voor herstel, om overtraining te voorkomen. Afstemming met een Strength en Conditioning Coach is raadzaam.

Rønnestad BR, Moen M, Gunnerød S, Øfsteng S (2018) Adding vibration to high-intensity intervals increase time at high oxygen uptake in well- trained cyclists. Scand. J. Med. Sci. Sports, Epub ahead of print, doi: 10.1111/sms.13277
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.