Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

De gezondheidsrisico’s van dagelijks langdurig zittend werken

Artikel

Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat langdurig en veelvuldig zitten een gevaar is voor de gezondheid. Het vergroot de kans op chronische ziektes en kan zelfs leiden tot een voortijdige dood.

Chronische aandoening

Nederlanders zijn “kampioen” in zitten vergeleken met inwoners van andere Europese landen. We doen het vaak en veel: onderweg naar en van het werk, op het werk, maar ook thuis. Gemiddeld brengt de Nederlander dagelijks 7,4 uur zittend door. Lang achter elkaar zitten of zittend werken zou wordt gezien als een modern arbeidsrisico en een grote bedreiging voor de gezondheid. Het kan op de lange termijn chronische ziekten veroorzaken zoals hart- en vaataandoeningen, diabetes type II en en klachten aan spieren, botten en gewrichten. Ook worden kanker, obesitas en depressie in verband gebracht met overmatig zitgedrag, maar de bewijzen hiervoor zijn vooralsnog niet sterk genoeg.

"Het nieuwe roken"

“Zitten is dodelijk”, stelde onderzoeker Hidde van der Ploeg zelfs. De senior onderzoeker Sociale Geneeskunde aan het VU Medisch Centrum werkte mee aan een toonaangevend Australisch onderzoek naar de lange termijn gevolgen van zitgedrag.

Samen met collega-onderzoekers kwam hij tot de schokkende conclusie dat mensen die elf uur per dag zitten 40 procent meer kans hebben om voortijdig te overlijden dan mensen die minder dan vier uur per dag zitten. Het Diabetesfonds typeerde zitten zelfs als het “nieuwe roken”.

Vet en suiker

De reden dat langdurig zitten slecht is voor de gezondheid? Omdat de benen niets doen, terwijl die de grootste spieren van het lichaam hebben. Bewegen zorgt ervoor dat het lichaam energie uit voedsel verbrandt. Bij langdurig zitten gebeurt het tegenovergestelde en verwerkt het lichaam vet en suiker uit het bloed minder goed. Dat verhoogt de kans op ziektes aanzienlijk.

Maximaal twee uur zitten

Zelfs mensen die in hun vrije tijd voldoende bewegen, maar dagelijks langdurig zitten, lopen deze gezondheidsrisico’s. Het is dan ook belangrijk om bijvoorbeeld elk half uur even te gaan staan of lopen en beweging te pakken waar het kan, zodat de benen in actie komen en de verbranding op gang komt en blijft. Een ander advies is om nooit langer dan twee uur onafgebroken te zitten.

Meer weten? Kijk dan eens naar de volgende filmpjes.

Een Vandaag en het NOS-journaal hebben uitgebreid aandacht besteed aan de gezondheidsgevolgen van te veel zitten. Ook deze filmpjes besteden aandacht aan de gevolgen van de zitten en hoe je dit zitgedrag kunt verminderen.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.