Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

De gezonde ondergrondse

Kennisbank

Rotterdam pakt uit en bouwt metrostations om tot een beweegvriendelijke omgeving. Op die manier besteedt de gemeente niet alleen aandacht aan de marathon die binnenkort plaatsvindt, maar zet het reizigers ook aan om goed te bewegen. Opnieuw een goed voorbeeld van de gemeente voor een tijdelijke beweegvriendelijke omgeving als kopie voor andere steden.  

Zeven metrostations worden in Rotterdam tijdelijk omgetoverd tot atletiekbanen. Zo waant iedere reiziger zich even atleet. De atletiekbanen stimuleren reizigers meer te bewegen. “We hebben de atletiekbanen natuurlijk niet op de roltrappen gelegd, maar alleen op de echte looptrappen. En om u nog meer aan te moedigen, hebben we bij metrostation Wilhelminaplein zelfs onze ‘klaptrap’ gemaakt: als u de trap neemt hoort u spontaan applaus.” Dat laat RET-directeur Pedro Peters weten in zijn column in Metro.

 

afbeelding voorbeeld beweegvriendlijke omgeving - metrostation omgetoverd in atletiekbaan

In de week voor de marathon plaatst de RET op Rotterdam Centraal een fanwall met aanmoedigingen voor de marathonlopers. Reizigers kunnen een aanmoediging sturen via een tweet die eindigt op #supportMR16.

Uitnodiging om te bewegen

De atletiekbanen lopen van de metrostations naar het dichtstbijzijnde punt van het marathonparcours. Het doel is tweeledig: aandacht vestigen op de marathon op 10 april in de havenstad, en reizigers aanzetten tot goed bewegen. Wethouder Adriaan Visser sprak een tijdje terug Peters aan op Twitter, met een voorbeeld van een atletiekbaan op een station. “Wij waren ook al bezig met de marathon, dus we hebben die handschoen samen opgepakt. Het resultaat is een ludieke manier van bewegwijzering en een mooie uitnodiging om te bewegen”, legt Peters uit. Een sportieve openbare omgeving voor iedereen.

Gebruiker centraal

De omgeving speelt een belangrijke rol als je mensen in actie wilt krijgen. Het wordt moeilijk zonder een zogenoemde beweegvriendelijke omgeving. Die moet bijdragen aan de gezondheid van iedereen in de buurt. Hoe krijg je de omgeving zoals je wilt? Daarvoor is het Beweeg Vriendelijk Omgeving Model ontwikkeld. Dat klinkt heel abstract, maar het valt erg mee. De gebruiker staat altijd centraal. Een gezonde omgeving is voor de buurt van het grootste belang. De omstandigheden dragen volgens onderzoek hieraan bij:

  • de leefbaarheid
  • de sociale samenhang
  • prestaties op school en werk
  • de identiteit van de buurt
  • citymarketing
  • participatie van de bewoners

Kennis over beweegvriendelijkheid

In 2013 deed Rotterdam mee in een pilottraject van Kenniscentrum Sport (voorheen NISB) over het beweegvriendelijk inrichten en gebruik van de openbare ruimtes in de stad. Uit het traject met Rotterdam en andere gemeenten ontstond het Model Beweegvriendelijke Omgeving (BVO-Model). Diverse gemeenten werken ermee en hanteren ook de Reisgids voor een Beweegvriendelijke Omgeving met praktische tools.

Argumenten voor een herinrichting

Waarom moet je de omgeving zó aanpassen dat mensen meer gaan bewegen? Om een heleboel redenen. De belangrijkste tien volgen in het artikel ‘Iedereen heeft baat bij bewegen in de buurt’, met uitgebreide onderbouwing.

Nu is de tijd

Steeds meer mensen sporten in de openbare ruimte. Dat schreef minister Edith Schippers van Volksgezond, Welzijn en Sport op 30 oktober 2015 in een brief aan de Tweede Kamer. Om nog meer mensen te laten hardlopen, wandelen en fietsen is het belangrijk om die openbare ruimte gebruiksvriendelijk in te richten. En juist nu liggen er kansen om gezondheid te verbinden met ruimtelijk beleid in een lokale omgevingsvisie.

Ontwerpprincipes voor een beweegvriendelijke omgeving

En hoe maak je ruimte voor bewegen? Met het boek Ontwerpprincipes voor een beweegvriendelijke omgeving willen de auteurs de ontwerpers en beleidsmakers inspireren om via stedenbouwkundige maatregelen voorzieningen te creëren die mensen uitdagen meer te bewegen, sporten en te spelen. In totaal worden er in dit boek 27 ontwerpprincipes benoemd. Deze principes zijn ingedeeld in schaal, doelgroep-specifieke thema’s en beleidsthema’s zoals veiligheid, mobiliteit en groen.

Literatuurverwijzing: Bolt, C. (2016). De gezonde ondergrondse. Kenniscentrum Sport.

Uitgifte datum: 2016

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.