Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

De 10 beste ideeën voor sportinnovatie in 2015

Artikel

Het nieuwe, meerjarige stimuleringsprogramma Sportinnovator heeft de eerste subsidies uitgekeerd, namens het Topteam Sport. Dit Topteam zet in opdracht van minister Schippers van VWS de koers uit voor de sportinnovatie in Nederland. In 2015 heeft het topteam een Kennis- en innovatieagenda Sport opgesteld. In december 2015 zijn tien vooruitstrevende sportinnovatie-ideeën beloond met respectievelijk 25.000 euro. De opdracht: ontwikkel in zes maanden tijd je concept tot een werkend prototype. Een overzicht van de 10 beloonde innovatieve ideeën.

1. Smart Swimbuddy

Initiatiefnemer: Freesense Solutions BV

Samenvatting project: Een tijdens trainingen van zwemmers te gebruiken ‘wearable device’: de Smart Swimbuddy. Een ‘oortje’ waarmee je live en ‘auditatief’ feedback kunt geven aan de sporter op basis van ‘real-time prestatie-data’. Deze data kunnen ook verstuurd worden aan een coach die de info kan verrijken via spraak verzonden naar het oortje. Door deze mogelijkheden kunnen er binnen de topsport, breedtesport, maar ook de zorg belangrijke stappen worden gemaakt.

Uit het juryrapport: De jury vindt de ontwikkeling van een oortje voor zwemmers dat prestatiedata meet en live feedback kan geven vernieuwend is en zowel voor de topsport als de breedtesport van toegevoegde waarde.

2. Volans

Initiatiefnemer: Volans Rowing

Samenvatting project: Een roeiboot die de cultuur van het roeien kan doen laten veranderen van een elitaire naar een volkssport. De vorm en constructie van de boot bezorgt de gebruiker een authentieke roeibeleving en een gezonde en plezierige ‘work-out’ op het water. De beginnende roeier kan met deze boot op een leuke en laagdrempelige manier kennismaken met de sport. Aan de hand van de evaluatie van het prototype wordt besloten of er tot serieproductie wordt over gegaan.

Uit het juryrapport: De jury vindt dat de ontwikkeling van de VolansFISA de roeisport voor een veel breder publiek toegankelijk maakt dan nu toe het geval is.

3. Ultimateinstability Hydrovest

Initiatiefnemer: Ultimateinstability

Samenvatting project: Onvoorspelbare omstandigheden creëren voor (top)sporter via een vest/harnas waarmee een Aquabag (ook een innovatief product van het bedrijf Ultimateinstability) gefixeerd kan worden op de schouders van een sporter. Het idee voor het Hydrovest ontstond na gesprekken met verschillende internationale experts in de topsport. Het Hydrovest is gemakkelijk mee te nemen en te dragen. Dit vergroot de trainingsmogelijkheden en toepassingen in sportspecifieke situaties.

Uit het juryrapport: De jury vindt dat het Hydrovest dynamische stabiliteitstrainingen mogelijk maakt binnen de topsport.

4. Beachsportpark

Initiatiefnemer: Beachstadium BV

Samenvatting project: Beachsporten zijn al jaren populair. Beachvolleybalclubs schieten na het WK in Den Haag als paddenstoelen uit grond en het NK Beachkorfbal maakte een enorme groei door. Met The Hague Beach Stadium (THBS) beschikt Nederland over een goede accommodatie om topsport te faciliteren. Echter, Nederland beschikt nog niet over breedtesportlocaties aan het strand waar structureel en betaalbaar op het strand kan worden gesport. Daar wil het Beachsportpark op het strand van Scheveningen verandering inbrengen.

Uit het juryrapport: De jury vindt het idee van een breedtesportlocatie aan het strand waar structureel en betaalbaar aan beachsport kan worden gedaan uniek is in Nederland en goed aansluitend bij de huidige populariteit van deze sporten.

5. Blessurevrij hardlopen(: biomechanische loopefficiëntie in beeld)

Initiatiefnemer: SMA Midden Nederland

Samenvatting project: Hardlopen is met ruim 2,1 miljoen beoefenaars de derde sport in Nederland, maar is ook de sport met de meeste blessures: 5,3 per 1000 sporturen. Het doel van het project ‘Blessurevrij hardlopen: biomechanische loopefficiëntie in beeld’ is het meetbaar maken van looptechniek en bepaling van de diverse aspecten van looptechniek die van belang zijn om blessures te voorkomen. Een methode die kan worden ingezet als dienst door sportmedische adviescentra of hardloopspeciaalzaken om hardloopblessures te voorkomen en hardloopprestaties te verbeteren.

Uit het juryrapport: De jury vindt het idee goed aansluiten bij de toename van het aantal blessures onder (beginnende) hardlopers.

6. De Optimistick (de vrolijke wandelstok die 75+'ers in beweging brengt)

Initiatiefnemer: Stichting Springlab

Samenvatting project: 70 procent van de 75-plussers in Nederland beweegt te weinig en 50 procent zit de hele dag stil. Springlab wil daar verandering in brengen via de ontwikkeling van de Optimistick. Een interactieve wandelstok met een ingebouwde gps die daarmee de afgelegde afstand en route bijhoudt. Deze gegevens zijn via een smartphone- en een tablet-app te bekijken, ook door het sociale netwerk van de oudere. Zo kunnen wandeltochtjes geliked worden of voorzien van comments.

Uit het juryrapport: De jury vindt dat de Optimistick ouderen op een prettige manier stimuleert om meer te wandelen, resultaten terugkoppelt en volop mogelijkheden biedt voor sociale interactie door de netwerkvorming.

7. Digigym (maakt fit en slim!)

Initiatiefnemer: Embedded Fitness

Samenvatting project: Het gebruiken van het Digibord in het onderwijs om al spelend leerzaam bewegen uit te lokken op verschillende momenten gedurende de dag, zowel klassikaal als voor individuele leerlingen. Daardoor wordt het mogelijk meer te bewegen zonder dat scholen tegen belemmeringen aanlopen als gevolg van onvoldoende financiële middelen, onvoldoende accommodatie en te weinig bevoegde leerkrachten. Concreet richt het project zich op de ontwikkeling van een ‘applied games concept’ voor het basisonderwijs. Met als eerste focus de leeftijden 4 t/m 8 jaar.

Uit het juryrapport: De jury vindt de ontwikkeling van een ‘applied games concept’ voor het basisonderwijs onderscheidend door de combinatie van cognitief en fysiek bezig zijn door bewegen en lesmateriaal te koppelen.

8. Wheelchair Sports Performance Monitor

Initiatiefnemer: De Haagse Hogeschool

Samenvatting project: Het ontwikkelen van een betaalbare en robuuste methode om rolstoelprestaties tijdens wedstrijden en trainingen te kunnen meten, de Wheelchair Sports Performance Monitor (WSPM). De kennis uit het onderzoek moet verweven worden met de meest geschikte sensorconfiguratie, firmware en datastreaming, om zo te komen tot 10 testbare prototypes. De prototypes worden ingezet in diverse rolstoelsporten (rolstoelbasketbal, rolstoeltennis en wheelen). In een vervolgproject hoopt de Haagse Hogeschool de prototypes door te ontwikkelen naar consumentenproducten, zodat ook de rolstoelsporters de zo gewenste professionaliseringsslag kunnen maken.

Uit het juryrapport: De jury vindt het ontwikkelen van een systeem dat door sporters en coaches zelf gebruikt kan worden voor het meten van bewegingen vernieuwend en goed aansluiten op de bestaande behoeften binnen de rolstoeltopsport.

9. (Automatische) modelleringssoftware (voor het aanmeten) van 3D-geprinte (sport)zolen

Initiatiefnemer: PLT Products VOF

Samenvatting project: Het ontwikkelen van een proces waarbij met behulp van een iPad het mogelijk wordt om een scan te maken van een voetzool die geautomatiseerd vertaald wordt naar een printbestand voor de 3D-printer. Logischerwijs zou het in de toekomst zelfs mogelijk zijn om het scannen bij gespecialiseerde sportzaken te laten plaatsvinden in samenwerking met de sportpodotherapeut, waarna de zool bij PLT Products 3D geprint kan worden. Zo kan een bredere doelgroep – met een beter product – tegen lagere kosten bediend worden.

Uit het juryrapport: De jury vindt deze ontwikkeling van software voor het aanmeten van 3D-geprinte (sport)zolen een vernieuwende combinatie van verschillende technologische ontwikkelingen die in potentie lagere zorgkosten voor een brede doelgroep tot gevolg kan hebben.

10. Disentangling duelling judoka

Initiatiefnemer: Stichting TopJudo Amsterdam

Samenvatting project: Het ontwikkelen van software om door middel van ‘kinetische’ sensoren sportprestaties te analyseren in vechtsporten als judo, schermen en taekwondo. Deze benadering was tot op heden niet mogelijk bij duels van twee personen. Op de lange termijn is het de bedoeling een systeem te ontwikkelen dat gebruikt kan worden in verschillende vechtsporten. Niet alleen om informatie te verstrekken over tegenstanders maar ook het combineren van informatie en zo een ‘big data-benadering’ mogelijk te maken.

Uit het juryrapport: De jury vindt deze innovatie gezien de behoefte van sporters om op elk niveau en een gebruiksvriendelijke manier hoogwaardig inzicht te verkrijgen in hun bewegingen potentieel zeer breed toepasbaar.

Meer lezen over sportinnovatie?

Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.