D-Day is coming! een helidrop met snowboard in de Rocky Mountains! | Alles over sport

D-Day is coming! een helidrop met snowboard in de Rocky Mountains!

Blog

geplaatst op: 28 december 2016

Ik ben Anita Vlug en ik houd van een sportieve uitdaging! Afgelopen voorjaar ben ik samen met mijn man van Porto naar Santiago de Compostella gewandeld. Een wandeltocht van 230 kilometer die we hebben afgelegd in elf dagen.

In het dagelijks leven zijn lezen, wandelen, snowboarden, badmintonnen en duiken dingen die ik graag doe in mijn vrije tijd. Eén keer per week badminton ik bij mijn vereniging en ik ga er dagelijks op uit met de hond voor een flinke wandeling.

Half maart gaan mijn man en ik naar Canada op snowboardvakantie. Ik kijk er ontzettend naar uit! Na jaren overdenken, hebben we nu de reis gepland. Ik wil zo fit mogelijk naar Canada toe, want… ik wil mee kunnen doen aan een helidrop!

Gewicht blijft bij mij altijd een strijd (herkenbaar dames?). Er komen kilo’s bij en af en toe gaan ze er weer af. Ik zou graag lekkerder in mijn vel zitten. Zeker met deze mooie wintersport voor de boeg. Oh ja, we hebben inmiddels ook een hometrainer aangeschaft om thuis voor de buis in beweging te zijn! De omstandigheden zijn al goed, nu de mindset nog… Ik denk dat de #FITchallenge17 mij daarmee kan helpen.

***8 februari***

Fit for the future: Anita is op zoek naar nieuwe doelen!

De deelname aan de FITchallenge17 heeft mij een enorme duw in de goede richting gegeven. Vanaf 1 januari direct gestart met een dagelijkse training: wandelen, fietsen, badminton. Na een consult in de tweede week met Caroline Smeets van Motion gestart met krachttraining, 2 keer in de week. De trainingen zijn doelgericht en zeer motiverend. Dit blijf ik ook na mijn behaalde doel doen.

De eerste weken verliepen in een flow, nu wordt het een beetje moeilijker. Mijn benen zijn moe en de flow gaat wat minder. Nu de balans zoeken, af en toe rust nemen.

Een ander doel is aan mijn gewicht werken. Bewust worden van eetgedrag en een nieuw eetpatroon ontwikkelen. Dat is nog een hele puzzel. Diëtist Esther van Etten helpt mij op weg. Ik zoek nieuwe beweegdoelen voor na de helidrop. Want een doel hebben, motiveert mij om te bewegen. Te trainen zodat ik mij telkens kan voelen, zoals bij de aankomst in Santiago de Compostela.

Daarom heb ik mij zojuist ingeschreven voor een mountainbike toertocht bij Limburgs Mooiste. 43 km door het heuvellandschap. Dus wat mij betreft is de FITchallenge17 nog lang niet afgelopen maar pas net begonnen. Bedankt voor de support en de steuntjes in de rug.

 

***7 februari***

Fotodagboek week 4: Lekker snowboarden en natuurlijk een sneeuwballengevecht!

 

***25 januari***

5 vragen aan: Anita sprak met een fysiotherapeut en kreeg een lading aan motivatie!

Met welke sportexpert heb je een consult gehad?
Met Caroline Smeets van Motion. Zij is fysiotherapeut en lifestylecoach.

Wat was de reden dat je koos voor deze expert?
Ik wil het bewegen graag verantwoord oppakken. Niet te hard van stapel lopen, maar opbouwen zodat er weinig kans is op blessures of een terugval.

Had je vragen vooraf aan de expert? Zo ja, wat waren deze vragen?
Hoe kan ik zo goed mogelijk resultaat behalen? Elke dag trainen? 3 keer in de week? Hoe lang dan? Half uur? Uur of meer per keer? Hoe intensief train ik op interval?

Wat was de grootste eyeopener tijdens het consult?
Naar aanleiding van de metingen op de weegschaal hebben we krachttraining op het programma gezet voor spieropbouw. 2 á 3 keer per week. Verder ook intervaltraining op de kaart gezet en als derde plan aan gewicht werken. Door gesprek afspraken gemaakt om 2x per week krachttraining te gaan doen onder begeleiding.

Met wat voor gevoel ging je weg bij de expert?
Motivatie! Het was een prettig en duidelijk gesprek. Meteen de mogelijkheid voor begeleiding besproken en doorgepakt. Zeer tevreden!

***17 januari***

Met de gordijnen dicht een lesje zumba, alles voor de helidrop!

Anita is per 1 januari direct gestart met minimaal een half uur beweging per dag. Interval fietsen, wandelen en jawel; Zumba! Heerlijk thuis, met de gordijnen dicht! Haar doel? Zo fit mogelijk worden voor een helidrop in de Rockies! Anita heeft op 6 januari een consult gehad met fysiotherapeute en lifestylecoach Caroline Smeets. Zij hebben het gehad over haar doelen en een passend trainingsschema met kracht- en intervaltraining. Dit geeft Anita zo veel motivatie dat zij nu 2 keer in de week aan krachttraining doet. Goed bezig Anita, op naar de helidrop!

 

***12 januari***

Met driedubbel feest het jaar uit!

De laatste dag van het jaar stond in het teken van feestjes. Mijn man is 31 december jarig, mijn ouders waren op 31 december 50 jaar getrouwd en natuurlijk de jaarwisseling. Feestjes met véél en lekker eten, zo gaat dat in onze familie. Ik heb me dus niet uitgebreid voorbereid op de #FITchallenge17.

Dit veranderde op 1 januari direct, met veel zin om van start gegaan met de #FITchallenge17. Inmiddels heb ik het eerste advies van de sportarts ontvangen. Vanmiddag heb ik een afspraak voor het eerste consult met een Fitvak Preventiecentrum.

Mijn doel is om zo fit mogelijk worden voor half maart. In 3 maanden kan ik geen wonderen verwachten, maar ik ga mijn best doen om zo fit mogelijk naar Canada te gaan voor die heerlijke snowboard vakantie! Het eerste advies dat ik heb ontvangen is aan de slag met intervaltraining. Op mijn hometrainer staan 12 interval programma’s, dus dat moet geen probleem zijn!

 

Mijn goede voornemen was 1 uur per dag bewegen. Dat is afgelopen week bijna gelukt. Op 1 januari ben ik op de hometrainer gestart en heb ik een intervalprogramma gevolgd van een half uur en een wandeling gemaakt. Op maandag een uur badminton gespeeld, woensdag een uur flink doorgewandeld en zometeen (vrijdag) heb ik ook een wandel afspraak. Dinsdag en donderdag is het bewegen er niet van gekomen. Het blijkt lastig en dit ga ik bespreken tijdens het eerste consult. Hoeveel sport je om zo fit mogelijk te worden? Dagelijks, of juist 3 x per week? En hoe intensief dan?

 

Onderwerp(en): FITchallenge 2017

Auteurs:

Kenniscentrum Sport
Kenniscentrum Sport

Bewaren:

Bewaren

Gerelateerde artikelen

Anderen bekeken ook