Sluiten

Commercieel supplement heeft geen effect op spierkracht

Artikel

Geplaatst op 23 oktober 2014

Geplaatst op 23 oktober 2014

Het slikken van het supplement “Xpand 2x” met daarin creatine, cafeïne, beta-alanine en wei-eiwitten heeft niet meer effect op de lichaamssamenstelling, spierkracht en anaeroob vermogen dan een placebo. Dit bleek uit Amerikaans onderzoek waarin krachtgetrainde mannen 8 dagen lang dit supplement of een placebo slikten, in combinatie met 4 zware krachttrainingssessies.

Supplementen

Er bestaan talloze supplementen waarvan de producent zegt dat deze positieve effecten hebben op krachttraining. Zo zou na de inname van deze supplementen zowel de spiermassa als de spierkracht toenemen. Vaak bevatten deze pillen of poeders stoffen die een positief effect hebben op de sportprestatie, zoals cafeïne, beta-alanine, wei-eiwit of creatine. Het is echter niet duidelijk of deze supplementen in de door de fabrikant geadviseerde dosering ook een positieve invloed hebben op de effecten van krachttraining. Outlaw en collega’s onderzochten daarom het effect van het supplement “XPand 2x”.

Krachttraining

De 20 deelnemers beoefenden allemaal al minstens 3 jaar lang krachttraining en waren gemiddeld 22 jaar oud. Voorafgaand aan de studie is hun lichaamssamenstelling (met röntgenstraling), maximale spierkracht in de benen en de armen en het maximaal vermogen van de benen met behulp van verschillende tests bepaald. Tijdens de studie hielden de deelnemers ook een voedingsdagboek bij. De helft van de mannen kreeg 8 dagen lang een supplement van 30 gram “XPand 2x”, met daarin een combinatie van 8,4 gram van de stoffen creatine en beta-alanine, 4,8 gram wei-eiwit en 275 mg cafeïne. De 10 andere mannen kregen een identiek smakende placebopil, waarin 30 gram maltodextrine (koolhydraat) zat. Tijdens deze periode van 8 dagen deden alle deelnemers 4 zware krachttrainingssessies, met oefeningen voor het boven- en onderlichaam op 80% van de maximale kracht. Op de 8e dag zijn alle tests herhaald. Uit de resultaten bleek geen verschil tussen beide groepen in lichaamssamenstelling, spierkracht of anaeroob vermogen, gemeten met een Wingate-test. Alle deelnemers hadden wel een kleine relatieve afname van de vetmassa en hadden de spierkracht in het onderlichaam, bovenlichaam en de anaerobe prestatie verbeterd ten opzichte van voor de 8 dagen training.

Conclusie

In deze studie is geen verschil gevonden in de effecten van het supplement “XPand 2x” of 30 gram koolhydraten na 4 krachttrainingssessies in 8 dagen. Het is mogelijk dat deze studie te kort was om verschillen tussen beide groepen aan te tonen. Ook zijn de hoeveelheden van sommige stoffen in het supplement lager dan meestal wordt aangeraden bij krachttraining (zoals 20 gram creatine per dag). Het is aan te bevelen om persoonlijk advies te vragen aan een voedingsdeskundige of diëtist in plaats van het advies van de fabrikant te volgen. De voedingsdeskundige kan helpen om de optimale dosis van de te gebruiken stoffen te bepalen.

Outlaw JJ, Wilborn CD, Smith-Ryan AE, Hayward SE, Urbina SL, Taylor LW, Foster CA (2014) Acute effects of a commercially-available pre-workout supplement on markers of training: a double-blind study. J. Int. Soc. Sports Nut., 11:40-49
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.