Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Cafeïnesupplement werkt ook bij koffieleut

Artikel

Geplaatst op 29 juni 2017

Geplaatst op 29 juni 2017

Sporters die regelmatig een espresso of cappuccino drinken, hoeven niet bang te zijn dat cafeïnesupplementen bij hen niet meer werken. Nieuw Braziliaans onderzoek laat namelijk zien dat deze supplementen ook de prestatie verbeteren van fanatieke wielrenners die dagelijks meerdere koppen koffie drinken.

Onlangs wees onderzoek uit dat sporters die regelmatig koffie drinken, geen voordeel meer kunnen halen uit cafeïnesupplementen. Dit zou al het geval zijn bij twee kopjes per dag. Verontrustende berichten voor sporters die graag een ‘bakkie doen’. Zij kregen dan ook het advies om in de dagen voorafgaand aan hun wedstrijd geen koffie meer te drinken.

Nu blijkt dus dat ook zij weer met een gerust hart hun favoriete kopje koffie kunnen drinken. In tegenstelling tot het eerdere onderzoek, laten deze nieuwe onderzoeksresultaten zien dat sporters helemaal niet gewend raken aan cafeïne, zelfs niet als ze dagelijks meerdere koppen koffie drinken. Gezien de kwaliteit van deze nieuwe studie moet aan deze conclusie meer waarde worden toegekend dan aan de eerdere resultaten.

Dubbele controle

In vergelijking met het eerdere onderzoek, hebben de Braziliaanse onderzoekers hun studie beter opgezet en uitgevoerd. Zo hebben zij wél een grote groep sporters onderzocht, namelijk 40 fanatieke mannelijke wielrenners ten opzichte van 18 gezonde recreanten. Daarnaast hebben zij niet alleen een placebotest afgenomen, maar ook een test zonder supplementen; een dubbele controle dus. In de eerdere studie ontbrak deze dubbele controle. Verder was de dosis van de cafeïne-supplementen in de huidige studie twee keer zo hoog, én waren de sporters gewend om koffie te drinken.

In deze nieuwe studie fietsen de wielrenners met cafeïne-supplementen gemiddeld ruim twee procent sneller dan wanneer ze supplementen zonder cafeïne krijgen, en ruim drie procent sneller dan zonder supplementen. Een dergelijke prestatieverbetering is ook in eerder onderzoek aangetoond, zoals in dit factsheet te lezen valt. Overigens is er geen verschil in prestatie tussen de renners die normaal gesproken weinig, gemiddeld of veel cafeïne binnenkrijgen.

Individuele verschillen

Niet alleen bevestigt deze nieuwe studie dat cafeïne de prestatie flink kan verbeteren, ook laat het zien dat dit effect niet bij iedere sporter even groot is. Vier renners bleken zelfs slechter te gaan presteren door de cafeïne. Dit onderschrijft nog eens duidelijk het belang van uitproberen tijdens een trainingssituatie.

Gonçalves LS, Painelli VS, Yamaguchi G, de Oliveira LF, Saunders B, da Silva RP, Maciel E, Artioli GG, Roschel H, Gualano B (2017) Dispelling the myth that habitual caffeine consumption influences the performance response to acute caffeine supplementation. J. Appl. Physiol., doi: 10.1152/japplphysiol.00260.2017
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.