Sluiten

Buitenspelen tijdens de coronacrisis: zo kan het wel!

Artikel

Publicatiedatum 10 april 2020

Tijdens de piek van de coronacrisis zag je veel kinderen en pubers heerlijk buiten spelen en bewegen. Met de versoepeling van de regels kan dit deze zomer nog meer. Heel goed, want bewegen bevordert de gezondheid. Hoe meer beweging kinderen en jongeren krijgen, hoe beter. In dit artikel leggen we uit hoe buitenspelen onbezorgd en veilig kan door de huidige maatregelen te volgen en geven we tips.

Voordelen van buitenspelen

Een jongetje houdt zich vast aan een schutting en trapt een grote plastic bal weg
(NP) (Foto: Kenniscentrum Sport)

Kinderen die veel buiten zijn, hebben minder schermtijd en zijn actiever. Buitenspelen bevordert de ontwikkeling van de sociale, cognitieve en motorische vaardigheden. Er is buiten vaak meer ruimte om te bewegen en er zijn veel situaties om te ontdekken. Denk aan bos, parken, toestellen en verschillende ondergronden.

Volgens de beweegrichtlijnen voor kinderen heeft ieder kind tussen de 4 en 18 jaar elke dag minimaal 60 minuten aan beweging nodig. Voor de jongste doelgroep, kinderen van 0-4 jaar, is er nog geen richtlijn, maar weten we dat veel en gevarieerd bewegen ook voor hen goed is.

Wat vinden de ouders?

Het Mulier Instituut deed de afgelopen weken onderzoek naar buitenspelen in deze periode. Welke opvattingen hebben ouders hier nu over? Bekijk hier alle resultaten.

Barrières bij buitenspelen

Een meisje fiets op een stoep en heeft een fietshelm op
(NP) (Foto: Kenniscentrum Sport)

Maar er zijn ook barrières met betrekking tot buitenspelen. Denk bijvoorbeeld aan de weersomstandigheden, twijfels over de veiligheid en toegankelijkheid van speelplaatsen en risicovol spelen. Maar wie niet leert omgaan met alledaagse speelgevaren, zoals uitglijden in de modder of vallen bij het leren skaten, wordt beperkt in de ontwikkeling van motorische vaardigheden.

Nu we in de bijzondere tijd van het coronavirus leven, komt er nog een extra barrière bij. Want wat kan mag nog allemaal met de coronamaatregelen? Er heerst onder kinderen, jongeren en ouders veel verwarring. Lees hieronder de regels van het RIVM, zoals ze gelden per eind juli 2020, en de tips.

Regels van het RIVM 0 t/m 12 jaar:

natuurschilderij maken achterkant
(NP) (Foto: Kenniscentrum Sport)

Kinderen tot en met 12 jaar hoeven onderling en tot volwassenen geen afstand te houden. Ze kunnen gewoon – indien zij gezond zijn en niet kuchen, hoesten, verkouden zijn of koorts hebben – met elkaar buiten spelen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten uiteraard 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het virus. Kinderen die hoesten, benauwd zijn of andere klachten hebben die bij COVID-19 kunnen passen, moeten thuisblijven tot de klachten over zijn.

Spelen in de speeltuin, op het plein, strand of bos? Kinderen tot en met 12 jaar kunnen dus gewoon blijven buitenspelen.

 

Regels van het RIVM voor jongeren, 13 tot 18 jarigen:

Hoe zit het met pubers? Kunnen jongeren van 13 tot 18 jaar buiten basketballen of voetballen, of krijgen zij dan een boete? Jongeren tot 18 jaar hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Dit geldt ook op de sportvereniging en middelbare scholen, die na de zomervakantie weer volledig opengaan. Kinderen en jongeren mogen onder begeleiding buiten samen sporten, bewegen en activiteiten volgen (van bijvoorbeeld scouting of andere verenigingen). Buiten (en binnen) sporten in groepen is voor alle leeftijden weer toegestaan.

Stimuleer verantwoorde buitenactiviteiten

Hoe stimuleer je als ouder of professional (vakleerkracht, buurtsportcoach, jongerenwerker) dat kinderen en jongeren voldoende buitenspelen? Op social media worden allerlei creatieve en unieke ideeën verspreid. Kenniscentrum Sport & Bewegen doet een greep uit dit aanbod en deelt inspirerende tips voor 0-4 jaar, 4-12 jaar en 12-18 jaar.

Tips voor het buiten spelen voor kinderen 0-4 jaar:

springen naar zeepbellen achterkant

  • Maak samen op rustige tijden een rondje in de wijk, wandelend of met de (loop)fiets, step, of buggy.
  • Regent het? Regenjas en -laarsjes aan en lekker stampen in de plassen. Vaak is het dan erg rustig buiten.
  • Ga lekker naar het bos, de heide of een rustig park. Veel speeltuinen zijn ook weer open, houd wel in de gaten hoe druk het is.
  • Doe balspelletjes in de achtertuin of op een rustig grasveldje in de buurt.
  • Doe mee met ‘ga mee met berenjacht’ (uitleg zie 4-12 jaar).
  • Zet een lekker muziekje op en dans samen in de tuin of op het balkon.
  • Ga samen ‘werken’ in de tuin of op het balkon. Misschien kun je onkruid wieden, zaadjes planten, snoeien, een vogelhuisje maken en ophangen, of zelfs een hut bouwen?
  • Veel binnenspelletjes kun je ook buiten in de tuin of op het balkon doen, zoals de spelletjes van nijntje Beweegdiploma en Zappelin Go.

Lees ook: Thuis bewegen met je peuter, online en offline tips.

Tips voor het buiten spelen voor kinderen 4-12 jaar:

Tieners in tuin met trampoline

  • Veel kinderen van deze leeftijd kunnen zichzelf prima buiten vermaken in de tuin, op straat, in het bos, op de hei, in een speeltuin of in een park. Hier vind je de de 10 leukste buitenspelletjes volgens Ouders van nu.
  • Ga je mee op berenjacht? Wandelen met het gezin op een rustige plek met voldoende afstand kan. Voor kinderen is het leuk om op berenjacht te gaan! De regels van die berenjacht zijn simpel: plaats een beer achter je eigen raam en zoek tijdens een wandeling in jouw buurt naar andere beren. De berenjacht komt overgewaaid uit Australië en het Verenigd Koninkrijk. Het populaire prentenboek ‘We gaan op berenjacht’, geschreven in 1995 door Michael Rosen en Helen Oxenbury, diende als inspiratie.
  • Met Play to move van Jantje Beton worden kinderen (8-12 jaar) gestimuleerd om naar buiten te gaan om te spelen en bewegen. Het werkt met online challenges die kinderen alleen buiten kunnen doen.
  • Riskcare Preventie biedt bewegingsonderwijs op afstand, met filmpjes die de motorische ontwikkeling van kinderen prikkelen.
  • Fit met TeamNL Iedere ‘school’-dag kun je mee doen met de challenges van de Olympische sporters van TeamNL. Bijvoorbeeld met hockeyster Maria Vergoor of handbiken met Jetze Plat. Zie ook #FitMetTeamNL.
  • ‘Met een beetje risico komen ze er wel’ VeiligheidNL geeft spelsuggesties omdat uitdagende en avontuurlijke activiteiten goed is voor de ontwikkeling van kinderen. En, het opzoeken van hun grenzen maakt dat kinderen risicovol spelen heel leuk vinden.
  • Op veel plekken in Nederland zijn deze hele zomer extra veel beweeg- en sportactiviteiten. Kijk bij je lokale sportservice of GGD voor het lokale aanbod.

Tips voor het buiten sporten en bewegen voor jongeren 12-18 jaar:

Jongere in skatepark op skateboard

  • Als je lid bent van een sportvereniging, dan heb je vast al informatie gekregen van de club over hoe ze weer zijn begonnen. Kijk op de website van de club, of informeer bij ze. Ook binnen sporten en zwemmen in binnen- en buitenzwembaden kan weer.
  • Kijk online of je leuke challenges ziet die je interessant vindt om te leren. Volg bijvoorbeeld op Instagram ‘jaapedenijsbaan’. Jongeren geven daar dagelijks een fit challenge. Doe deze bijvoorbeeld met je broer of zus, of lekker zelf.
  • Zorg dat je in deze tijd je conditie opbouwt en ga alleen of met een vriend(in) hardlopen.
  • Mountainbiken of fietsen op je stadsfiets. Zoek een rustige route en geniet in het mooie weer van de natuur.
  • Doe een workout in de achtertuin. Veel sportscholen en crossfit aanbieders verzorgen nu online trainingen.
  • Probeer eens iets nieuws: probeer eens (buiten) yoga of leer jezelf slacklinen. Neem eens muziek mee en oefen een dans met een vriendin of ga zumba dansen.
  • Wandel een rondje met je vader en moeder, broer of zus. Of daag hen uit een stukje hard te lopen.
  • Trampoline springen: heb je een trampoline in je tuin, maak er gebruik van. Je verbrandt hiermee veel calorieën.
  • Skaten, skateboarden of skeeleren in de buurt. Let op dat het niet te druk is.
  • Help andere mensen in de buurt. Doe een boodschap voor ze of vraag aan ze hoe je kunt helpen. Zo helpen jongeren in Den Haag met het maken van voedselpakketten.

Bekijk ook wat het Nederlands Jeugd Instituut zegt over veilig thuis én buiten spelen.

Op zoek naar meer informatie en inspiratie over bewegen in en om huis?

Sport en bewegen is belangrijk om fit en gezond te blijven. Maar ook een manier om met anderen in contact te zijn. Gelukkig kan er steeds meer als iedereen de basisregels in acht neemt. Veel sport- en beweegprofessionals komen met ideeën en extra activiteiten deze zomer.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.