Sluiten

Buitenspelen tijdens de coronacrisis: zo kan het wel!

Artikel

Publicatiedatum 10 april 2020

Tijdens deze coronacrisis zie je veel kinderen en pubers heerlijk buiten spelen en bewegen. Nu met de versoepeling van de regels kan dit nog meer. Heel goed, want bewegen bevordert de gezondheid. Hoe meer beweging kinderen krijgen, hoe beter. In dit artikel leggen we uit hoe buitenspelen tijdens de coronacrisis nog wel onbezorgd en veilig kan. Ook geven we tips.

Voordelen van buitenspelen

Kinderen die veel buiten zijn, zijn actiever en hebben minder schermtijd. Buitenspelen bevordert de ontwikkeling van de sociale, cognitieve en motorische vaardigheden. Buiten is er vaak meer ruimte om te bewegen en er zijn veel situaties om te ontdekken, denk aan toestellen en verschillende ondergronden.

Volgens de beweegrichtlijnen voor kinderen heeft ieder kind tussen de 4 en 18 jaar elke dag minimaal 60 minuten aan beweging nodig. Voor de jongste doelgroep, kinderen van 0-4 jaar, is er nog geen richtlijn, maar weten we dat veel bewegen ook voor hen goed is.

Barrières bij buitenspelen

Een meisje fiets op een stoep en heeft een fietshelm op
(NP) (Foto: Kenniscentrum Sport)

Maar er zijn ook barrières met betrekking tot buitenspelen. Denk bijvoorbeeld aan de weersomstandigheden, twijfels over de veiligheid en toegankelijkheid van speelplaatsen en risicovol spelen. Maar, wie niet leert omgaan met alledaagse speelgevaren, zoals uitglijden in de modder of vallen bij het leren skaten, wordt beperkt in de ontwikkeling van motorische vaardigheden.

Nu we in de bijzondere tijd van het coronavirus leven, komt er nog een extra barrière bij. Want wat kan mag nog allemaal met de coronamaatregelen? Er heerst onder kinderen, jongeren en ouders veel verwarring. Lees hieronder de regels van het RIVM, zoals ze gelden per eind mei 2020, en de tips.

Regels van het RIVM 0 t/m 12 jaar:

natuurschilderij maken achterkantKinderen tot en met 12 jaar mogen – indien zij gezond zijn en niet kuchen, hoesten, verkouden zijn of koorts hebben – met elkaar blijven buitenspelen, onder toezicht van een ouder of voogd.

Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het virus. RIVM geeft geen maximale groepsgrootte. Het is aan de ouders zelf om een inschatting te maken en daarbij het gezonde verstand te gebruiken.

Een jongetje houdt zich vast aan een schutting en trapt een grote plastic bal weg
(NP) (Foto: Kenniscentrum Sport)

Belangrijk is ook dat kinderen zoveel mogelijk intensief lichamelijk contact proberen te vermijden. En ook zoveel mogelijk de 1,5 meter afstand proberen te bewaren naar jongeren en volwassenen. Ook moeten zij voor en na het spelen met speelgoed / toestellen hun handen wassen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten uiteraard ook 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

Spelen in de speeltuin, op het plein, strand of bos? Kinderen tot en met 12 jaar kunnen dus gewoon blijven buitenspelen.

Regels van het RIVM voor jongeren, 13 tot 18 jarigen:

Hoe zit het met pubers? Kunnen jongeren van 13 tot 18 jaar nog buiten basketballen of voetballen? Of krijgen zij dan een boete? Buiten mogen jongeren vanaf 1 juni bij elkaar zijn, als zij 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren. Als zij tot hetzelfde huishouden behoren hoeft dat niet. Vanaf 3 personen kan worden gehandhaafd op de onderlinge afstand van 1,5 meter. Kinderen mogen onder begeleiding buiten samen sporten, bewegen en activiteiten volgen (van bijvoorbeeld scouting of andere verenigingen). Buiten sporten in groepen is voor alle leeftijden toegestaan, als er 1,5 meter afstand tot elkaar kan worden gehouden. Op die 1,5 meter-norm wordt toegezien en waar nodig gehandhaafd. Wordt het op bepaalde locaties te druk, dan kan er ook worden opgetreden.

Stimuleer verantwoorde buitenactiviteiten

Hoe stimuleer je als ouder of professional (vakleerkracht, buurtsportcoach, jongerenwerker) dat kinderen en jongeren toch voldoende blijven buitenspelen tijdens de beperkende maatregelen rondom de coronacrisis? Op social media worden allerlei creatieve en unieke ideeën verspreid. Kenniscentrum Sport & Bewegen doet een greep uit dit aanbod en deelt inspirerende tips voor 0-4 jaar, 4-12 jaar en 12-18 jaar.

Tips voor het buiten spelen voor kinderen 0-4 jaar:

springen naar zeepbellen achterkant

  • Maak samen op rustige tijden een rondje in de wijk met de (loop)fiets, step, buggy of wandelend.
  • Regent het? Regenjas en -laarsjes aan en lekker stampen in de plassen. Vaak is het dan erg rustig buiten.
  • Doe balspelletjes in de achtertuin of op een rustig grasveldje in de buurt.
  • Doe mee met ‘ga mee met berenjacht’ (uitleg zie 4-12 jaar).
  • Zet een lekker muziekje op en dans samen in de tuin of op het balkon.
  • Ga samen ‘werken’ in de tuin of op het balkon. Misschien kun je onkruid wieden, zaadjes planten, snoeien, een vogelhuisje maken en ophangen, of zelfs een hut bouwen?
  • Veel binnenspelletjes kun je ook buiten in de tuin of op het balkon doen, zoals de spelletjes van Nijntje Beweegdiploma, Zappelin Go en de Beweegspelletjes.

Lees ook: Thuis bewegen met je peuter, online en offline tips.

Tips voor het buiten spelen voor kinderen 4-12 jaar:

Tieners in tuin met trampoline

  • Ga je mee op berenjacht? Wandelen met het gezin op een rustige plek met voldoende afstand kan. Voor kinderen is het leuk om op berenjacht te gaan! De regels van die berenjacht zijn simpel: plaats een beer achter je eigen raam en zoek tijdens een wandeling in jouw buurt naar andere beren. De berenjacht komt overgewaaid uit Australië en het Verenigd Koninkrijk. Het populaire prentenboek ‘We gaan op berenjacht’, geschreven in 1995 door Michael Rosen en Helen Oxenbury, diende als inspiratie.
  • Riskcare Preventie biedt bewegingsonderwijs op afstand, met filmpjes die de motorische ontwikkeling van kinderen prikkelen.
  • Fit met TeamNL Iedere ‘school’-dag kun je mee doen met de challenges van de Olympische sporters van TeamNL. Bijvoorbeeld met hockeyster Maria Vergoor of handbiken met Jetze Plat. Zie ook #FitMetTeamNL.

Lees ook: School gesloten, beweeg thuis.

Tips voor het buiten sporten en bewegen voor jongeren 12-18 jaar:

Jongere in skatepark op skateboard

  • Als je lid bent van een sportvereniging, dan heb je vast al informatie gekregen van de club over hoe ze weer zijn begonnen. Kijk op de website van de club, of informeer bij ze. Voor iedereen geldt: geen wedstrijden, geen toeschouwers, geen gebruik van gezamenlijke kleedkamers of douches.
  • Binnensport is tot 1 september verboden, binnen en buiten zwembaden zijn wel weer open onder voorwaarden.
  • Kijk online of je leuke challenges ziet die je interessant vindt om te leren. Volg bijvoorbeeld op Instagram ‘jaapedenijsbaan’. Jongeren geven daar dagelijks een fit challenge. Doe deze bijvoorbeeld met je broer of zus, of lekker zelf.
  • Zorg dat je in deze tijd je conditie opbouwt en ga alleen of met een vriend(in) hardlopen.
  • Mountainbiken of fietsen op je stadsfiets. Zoek een rustige route en geniet met het mooie weer van de natuur. Neem een lekker drankje mee voor onderweg of ga picknicken onderweg met een vriend(in).
  • Bedenk een sport die je bij jou in de buurt op een rustige plek kan doen: badmintonnen, beachtennis, volleyballen met z’n tweeen, voetbaltrucs, voetvolley.
  • Doe een workout in de achtertuin. Veel sportscholen verzorgen nu online trainingen.
  • Neem muziek mee en oefen een dans met een vriendin of ga zumbadansen.
  • Wandel een rondje met je vader en moeder en neem iets lekkers mee voor onderweg, zodat je onderweg pauze kunt nemen als je een lange wandeling maakt.
  • Trampoline springen. Heb je een trampoline in je tuin, maak er gebruik van. Je verbrandt heel veel calorieën.
  • Skaten, skateboarden of skeeleren om ergens heen te gaan of in de buurt. Let op dat de plek niet te druk is.
  • Daag je vader, moeder of verzorger uit om met hem of haar een stukje hard te lopen.
  • Leer jezelf slacklinen.
  • Is crossfit wat voor jou? Richt een kleine ruimte thuis in om dit te kunnen doen.
  • Wil je juist wat meer ontspanning en leniger worden? Dan kun je eens yoga proberen.
  • Help andere mensen in de buurt. Doe een boodschap voor ze of vraag aan ze hoe je kunt helpen. Zo helpen jongeren in Den Haag met het maken van voedselpakketten.

Bekijk ook wat het Nederlands Jeugd Instituut zegt over veilig thuis én buiten spelen.

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.