Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Bietensap verbetert prestatie van goed getrainde lopers op de 1500 m niet

Artikel

Geplaatst op 19 mei 2014

Geplaatst op 19 mei 2014

Wederom blijkt dat topatleten geen baat hebben bij het drinken van bietensap. Uit nieuw Canadees onderzoek blijkt namelijk dat zeer goed getrainde 1500m-lopers niet sneller lopen door bietensap. Deze resultaten liggen in lijn met de consensus die langzamerhand ontstaat dat bietensap geen positieve bijdrage levert aan de prestatie van goed getrainde atleten.

De laatste jaren is er, zowel in de wetenschap als in de (top)sport, veel aandacht voor het drinken van bietensap en de sportprestatie. Toen bietensap net in de schijnwerpers kwam te staan leek het een gunstig effect te hebben op de prestatie van atleten. Nu, ongeveer 2 jaar later, lijkt het geheel wat genuanceerder te liggen. Bietensap lijkt namelijk geen positieve bijdrage te leveren aan de prestatie van goed getrainde atleten. Maar meestal is dit in laboratoria onderzocht. Boorsma en collega’s hebben nagegaan wat het effect van drinken van bietensap is op de prestatie op een wedstrijdspecifieke test, in dit geval een 1500 m.

1500 m prestatie

Acht atleten met een gemiddelde VO2max van 80 ml/kg.min en een gemiddeld persoonlijk record van 3:56 op de 1500 m hebben 4 keer een 1500 m op een indooratletiekbaan gelopen en een submaximale test op een loopband. Zowel het acute als het chronische effect (8 dagen) van het drinken van bietensap op de (sub)maximale prestatie is onderzocht. Atleten kregen in wisselende volgorde 8 dagen bietensap met nitraat of 8 dagen bietensap waar het nitraat uit was gehaald (placebo). Atleten dronken één keer op de eerste en achtste dag bietensap met 19,5 mmol nitraat en de andere keer bietensap waar het nitraat uit verwijderd was. De 2de t/m 7de dag dronken zij 140 mL bietensap met ofwel 13 mmol nitraat of zonder nitraat. Zowel na de inname van bietensap op de eerste als op de laatste dag liepen de atleten 1500 m en een submaximale looptest. De onderzoekers en de atleten wisten niet of er nitraatrijk of nitraatarm bietensap was gedronken. De gelopen tijd op een 1500 m, de zuurstofopname en de hartfrequentie tijdens een submaximale loopbandtest zijn gemeten.

Het drinken van bietensap had geen effect op de 1500 m prestatie. Alle keren liepen de hardlopers gemiddeld 4:10. Ook de zuurstofopname en de hartfrequentie verschilden niet tijdens de submaximale looptests op de loopband.

Conclusie

In navolging van eerdere verschenen stukken op de website van Topsport Topics blijkt ook uit dit onderzoek dat het drinken van bietensap niet bijdraagt aan de prestatieverbetering van goedgetrainde duuratleten. Het blijkt dat dit niet alleen geldt voor tests in het laboratorium maar ook voor wedstrijdspecifieke tests.

Boorsma RK, Whitfield J, Spriet LL (2014) Beetroot juice supplementation does not improve performance in elite 1500-m runners. Med. Sci. Sports Exerc., In Press DOI10.1249/MSS.0000000000000364
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.