Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Aard van de aerobe adaptatie afhankelijk van type training

Artikel

Geplaatst op 19 juni 2014

Geplaatst op 19 juni 2014

De aard van de aanpassing in en aan mitochondriën is trainingsafhankelijk. Waar duurtraining vooral een toename van het aantal mitochondriën tot gevolg heeft, leidt intensieve training vooral tot een betere functioneren van bestaande mitochondriën.

Mitochondriën zijn de onderdelen van de cel die betrokken zijn bij het vrijmaken van energie met behulp van zuurstof. Hoe meer mitochondriën, en/of hoe beter de afzonderlijke mitochondriën functioneren, des te groter de capaciteit van het zogenaamde aerobe energiesysteem. Bekend is dat duurtraining tot een toename van de aerobe capaciteit leidt. Onduidelijk is echter of deze toename vooral is toe te schrijven aan een stijging van het aantal mitochondriën, of aan een functieverbetering van de bestaande mitochondriën. Inzicht hierin kan een belangrijke bijdrage leveren bij het bepalen van de juiste trainingsprikkel. Moet de intensiteit bijvoorbeeld vooral laag zijn en de duur lang, of leidt een hoogintensieve duurtraining tot hetzelfde resultaat? Dit was voor David Bishop en zijn Australische collega’s aanleiding een literatuurstudie uit te voeren over dit onderwerp.

Functieverbetering mitochondriën

Het blijkt dat voor het beter functioneren van bestaande mitochondriën vooral een hoge trainingsintensiteit van belang is. Er zijn aanwijzingen dat deze aanpassing het gevolg is van herhaalde schommelingen in de zuurstofconsumptie die optreden tijdens bijvoorbeeld hoogintensieve intervaltraining. De precieze werking is echter nog niet volledig duidelijk.

Aantal mitochondriën

Waar de intensiteit van de training vooral bepalend lijkt te zijn voor een betere functie van bestaande mitochondriën, lijkt de duur van de training bepalend voor de toename van het aantal mitochondriën. Tot op heden is het niet duidelijk of de toename van het aantal mitochondriën in de langzame spiervezels gelimiteerd is. De toename van het aantal mitochondriën in de snelle spiervezels lijkt daarentegen wel beperkt. Wat de oorzaak is van deze beperking is niet duidelijk. Wellicht speelt de relatief lage intensiteit van duurtraining en daardoor een lagere belasting van de snelle spiervezels, hierbij een rol. Overigens is de spiervezelverdeling voornamelijk erfelijk bepaald en slechts deel te veranderen door training.

Tot slot

Uit dit review van Bishop e.a. is op te maken dat de combinatie van intensieve trainingen en duurtrainingen zal leiden tot de grootste stijging van de aerobe capaciteit. Dan zal immers zowel het aantal mitochondriën toenemen als de functie van de bestaande mitochondriën verbeteren. Deze mitochondriële aanpassingen verlopen overigens erg snel. Al binnen 5 dagen na aanvang van training zijn duidelijke veranderingen waar te nemen. Dit proces werkt echter ook de andere kant op. Bij een aanzienlijk lagere belasting van de spieren zal de functie van en het aantal mitochondriën, en daarmee de aerobe capaciteit, weer afnemen. De hierboven beschreven aanpassingen zullen echter niet voor iedere sporter gelijk zijn. Er blijken grote individuele verschillen te zijn in de aanpassingen van de mitochondriën. Evenals bij de effecten van bijvoorbeeld hoogtetraining en het drinken van bietensap, blijken er ook bij dit fysiologische proces non-responders te zijn.

Bishop DJ, Granata C, Eynon N (2014) Can we optimise the exercise training prescription to maximise improvements in mitochondria function and content? Biochimica et Biophysica Acta, 1840, 1266-1275
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.