Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Aantal kilometers en krachttraining kunnen de loopeconomie verbeteren

Artikel

Geplaatst op 28 oktober 2014

Geplaatst op 28 oktober 2014

Het totaal aantal gelopen kilometers en verschillende vormen van krachttraining kunnen de loopeconomie verbeteren. Er zijn sterke aanwijzingen dat hoog-intensieve intervaltraining een positieve invloed heeft op de loopeconomie. De effecten van hoogtestages, rekken en voeding op de loopeconomie zijn nog onduidelijk. Dit blijkt uit een Nieuw-Zeelandse literatuurstudie.

Loopeconomie

De loopeconomie is uit te drukken in het zuurstofverbruik per kilometer of het energieverbruik per kilometer. Het blijkt dat bij een toenemende loopsnelheid het zuurstofverbruik per kilometer gelijk blijft terwijl het energieverbruik per kilometer wel iets toeneemt (zie hier). Voor een goede duurloper zijn fysiologisch gezien drie zaken van belang: een hoge maximale zuurstofopname, het vermogen zo lang mogelijk te lopen bij een bepaalde zuurstofopname en een goede loopeconomie (m.a.w. een zo laag mogelijk zuurstofverbruik en energieverbruik per kilometer). Het is dan ook interessant om te kijken naar methoden die de loopeconomie zouden kunnen verbeteren.

Training

Duurtraining heeft op korte termijn (weken/maanden) geen effect op de loopeconomie. Daarentegen blijkt dat het totaal aantal gelopen kilometers wel een positief effect heeft op de loopeconomie. Hierbij gaat het om het aantal uren dat een hardloper tijdens zijn gehele loopbaan gelopen heeft. Zowel training met zware gewichten als plyometrische en explosieve krachttraining kunnen een positief effect hebben op de loopeconomie (vanaf 4 weken, 1 à 2 keer per week).

De auteurs stellen dat het effect van hoog-intensieve intervaltraining (inclusief heuvel op sprinten) op de loopeconomie onduidelijk is. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat deze trainingsvormen de loopeconomie wel kunnen verbeteren.

Er bestaan verschillende studies naar het effect van hoogtestages op de loopeconomie, maar wat het precieze effect is is (nog) niet duidelijk. In 9 studies is een positief effect aangetoond, tegenover 10 studies waarin geen effect is gevonden.

Rekken en voeding

Sommige onderzoekers vinden een positief effect van rekken op de loopeconomie. Dat zou betekenen dat een verbeterde beweeglijkheid voor een betere loopeconomie zorgt. Dit positieve effect is moeilijk te verklaren en tot nu toe vooral gebaseerd op aannames. Daarentegen zijn er ook studies waarin een negatief effect van rekken op de loopeconomie is gevonden. Hierdoor is er geen duidelijke conclusie te trekken over het effect van rekken op de loopeconomie.

Op het gebied van voeding is tot nu toe alleen bekend dat nitraat (bijvoorbeeld in bietensap of bladgroenten) een positief effect heeft op de loopeconomie. Dit is echter alleen het geval voor minder goed getrainde atleten, zoals ook te lezen is in het factsheet bietensap (zie hier).

Conclusie

Op basis van deze literatuurstudie is te concluderen dat de loopeconomie te verbeteren is door veel kilometers te lopen en door krachttraining te doen. Bij de krachttraining is het belangrijk, om de best-passende trainingsvormen te kiezen (trainen met zware gewichten, explosieve, en plyometrische krachttraining) voor de individuele hardloper. Het lijkt er op dat hoog-intensieve intervaltraining een positief effect kan hebben op de loopeconomie.

Barnes KR, Kilding AE (2014) Strategies to improve running economy. Sports Med., DOI: 10.1007/s40279-014-0246-y
Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.