Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Hoeveel moet een kind bewegen?

Artikel

Kinderen komen regelmatig bij een kinderfysiotherapeut voor een beweegadvies. Meestal zijn dit kinderen die het moeilijk vinden om voldoende te bewegen of die zich motorisch niet probleemloos ontwikkelen. Redenen hiervoor kunnen bijvoorbeeld zijn: pijn, angst, gedragsproblemen, overgewicht of gebrek aan motivatie.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen werd in 1998 opgesteld door de universiteiten van Maastricht, Utrecht, Groningen, Amsterdam (VU) en het RIVM, TNO en NOC*NSF, en gaf een advies op de vraag: ‘Hoeveel moet een kind bewegen om gezond te blijven?’. In 2017 is deze norm vervangen door de beweegrichtlijnen, een advies van de Gezondheidsraad aan de minister van VWS.

Dit is ook het advies dat kinderfysiotherapeut Marloes Meurs geeft. Het advies luidt dat het goed is voor kinderen (4 – 17 jaar) om dagelijks minstens een uur matig intensief te bewegen. Matig intensief bewegen betekent activiteiten met een MET-waarde tussen de 3 en 6. Intensief bewegen zijn activiteiten met een MET-waarde van 6 of hoger. Daarnaast zouden zij minstens drie keer per week aan bot- en spierversterkende oefeningen moeten doen.

MET-waarde

De MET-waarde geeft de hoeveelheid energie aan die een bepaalde fysieke inspanning kost ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust. 1 MET komt overeen met de stofwisseling in rust.

Voor kinderen jonger dan vier jaar geven de beweegrichtlijnen geen advies. Wel wordt aangeraden dat zij gevarieerd bewegen en motorische vaardigheden aanleren. Marloes Meurs geeft verder het volgende advies:

“Voor baby’s (< 1 jaar) en dreumesen die nog niet zelfstandig kunnen lopen, beveel ik aan om dagelijks verschillende keren te bewegen (rollen en kruipen, reiken en grijpen, interactieve vloerspelletjes).

Voor peuters en dreumesen (1-3 jaar) die zelfstandig kunnen lopen, raad ik aan om dagelijks ten minste drie uur actief te zijn, waarbij de intensiteit zelf gekozen mag worden.

Het advies om te gaan bewegen volgens de beweegrichtlijnen vul ik altijd aan met twee punten:

  1. Bewegen moet leuk zijn, goed voelen, je moet er blij van worden.
  2. De bewegingsactiviteiten moeten bij het kind en het gezin passen (ook qua tijdsplanning en financiën).”

Persoonlijk advies

“Als kinderfysiotherapeut kan ik met behulp van een aantal testen bekijken wat de conditie, kracht en motorische mogelijkheden zijn van het kind. Daarnaast kan ik in een gesprek met het kind en de ouders inventariseren wat het kind graag zou willen en wat de mogelijkheden zijn binnen het gezin. Hieruit volgt een persoonlijk beweegadvies, inclusief de begeleiding die het kind hierbij nodig heeft.”

Voldoende beweging voor kinderen is van groot belang voor de gezondheid. Het vermindert bij hen symptomen van depressiviteit, helpt kinderen met overgewicht om hun BMI en vetmassa te verlagen, verhoogt de botkwaliteit, verbetert de aerobe fitheid en vergroot spierkracht. Bij volwassenen verlaagt voldoende bewegen bovendien de bloeddruk, het risico op diabetes, darmkanker, borstkanker, vroegtijdig overlijden en hart- en vaatziekten.

“De meeste ouders en kinderen zijn in staat om zelf te zorgen voor voldoende te beweging. Het is van belang de noodzaak hiervan in te zien en de verantwoordelijkheid te nemen om het advies van de beweegrichtlijnen op te volgen. Soms zijn er complicaties waardoor het lastig is om aan de richtlijnen te voldoen. In deze gevallen kan je contact opnemen met een kinderfysiotherapeut voor advies.”

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.

margo raaijmakers

Meer bewegen.
Al de kleine spieren die diep in het lichaam zitten, zijn van belang voor de ontwikkeling en behoud van de houding. Bewegingen volgens de Ismakogiemethode, zorgt er voor dat de kleine, maar ook grote spieren in samenwerking met de botten versterkt maar tevens versoepeld worden.
Voor jong en oud.