Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

6x heeft jouw kind een goede sportcoach en juiste training

Artikel

Sporten wordt vaak leuker naarmate je er beter in wordt. Dat kinderen daadwerkelijk iets leren tijdens de trainingen en zichzelf kunnen ontplooien, is dan ook niet alleen belangrijk voor hun motorische ontwikkeling maar ook voor hun plezier in de sport.

Hoe bepaal je of dit voor jouw kind het geval is? De volgende checklist biedt hierin houvast.

  1. Sluiten de trainingen aan bij de leeftijd van je kind?
    Kinderen zijn op zowel sociaal, emotioneel als fysiek niveau nog niet in staat tot hetzelfde als volwassenen. Naarmate ze opgroeien doorlopen ze zeven stadia. De trainingen die kinderen volgen, zouden aan moeten sluiten bij het stadium waarin zij zich bevinden.
  2. Kan je kind zich individueel ontwikkelen?
    Bij teamsporten is het natuurlijk belangrijk dat het team goed samenwerkt en dat iedereen de tactiek en opstelling goed kent. Maar of we nu uitgaan van a team is more than the sum of its parts of van ‘een team is enkel zo sterk als de zwakste speler’, is het belangrijk dat elk teamlid zich ook individueel kan ontwikkelen. Alex zou dus de kans moeten krijgen om aan zijn penalty te werken terwijl Sanne’s backhand misschien wel wat extra oefening kan gebruiken. Aandacht voor de individuele spelers zou niet ten koste moeten gaan van aandacht aan het team.
  3. Sluiten de oefeningen aan bij de leeftijd en het kunnen van jouw kind?
    Natuurlijk moet je kind uitgedaagd worden tijdens de training, maar wat er van je kind wordt gevraagd moet wel haalbaar en daarmee leuk blijven. Het is niet erg als iets een keer niet lukt, maar als je kind 9 van de 10 oefeningen niet goed kan uitvoeren, werkt dat ontmoedigend.
  4. Is je kind het grootste deel van de tijd in beweging?
    ‘Als je stilstaat, kom je nergens’, zei Pippi Langkous ooit en zo is het maar net. Er gaat vaak veel tijd verloren aan de uitleg van oefeningen, het bespreken van strategie, geven van feedback, wachten terwijl je één voor één een oefening uitvoert. Het is niet dat dit soort dingen overbodig zijn, maar ze nemen wel weg van de tijd die kinderen bewegen.
  5. Is er ruimte voor spel binnen de trainingen?
    Sommigen zullen misschien denken ‘maar sport ís toch spel?’, maar zo simpel ligt het niet. Een groot deel van de oefeningen is gebonden aan regels en trainingen kunnen erg serieus verlopen. Kinderen hebben daarnaast ook behoefte aan enige ruimte voor spel en pret. Zo leren ze uiteindelijk sneller en behouden ze het plezier in het sporten.
  6. Ontwikkelen andere teams zich sneller?
    Als het team van jouw kind op het zelfde niveau is gestart als de andere teams, maar naarmate het jaar vordert zich minder goed lijkt te ontwikkelen dan zou dat aan één of meer van bovenstaande punten kunnen liggen. Het gaat er hierbij niet om hoe vaak het team wint of verliest, maar wel om wat jouw kind over de maanden geleerd heeft, hoe het samenwerkt en om de motivatie en samenwerking binnen het team.

De informatie voor dit artikel is afkomstig van de website Active for Life en is oorspronkelijk geschreven door AFL Team. Active for Life is een niet-commerciële organisatie die zich wijdt aan het helpen van ouders bij het opvoeden van blije, gezonde en motorisch vaardige kinderen. Bezoek voor meer informatie en artikelen de website.

Lees meer

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.