Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

5 vragen aan yogadocente Helene Bruins over zwangerschapsyoga

Interview

Veel zwangere vrouwen doen aan zwangerschapsyoga en dat is niet zo gek: zwangerschapsyoga helpt je om in balans te blijven tijdens je zwangerschap en bereid je voor op de bevalling.

Wij stelden yogadocente en eigenaresse van De Yogaschool Utrecht en ervaringsdeskundige, Helene Bruins, een aantal vragen over zwangerschapsyoga.

1. Jij bent nu zwanger. Heb je al veel aan moeten passen in hoe je zelf yoga beoefent? En hoe lang denk je nog yoga te kunnen blijven doen?

Mijn eigen yoga beoefening is inderdaad anders geworden. Voor mijn zwangerschap beoefende ik veel Vinyasa yoga (een dynamische vorm waarin yoga houdingen elkaar vloeiend opvolgen). Dit kan ik momenteel conditioneel niet volhouden en daarbij zijn bepaalde houdingen simpelweg niet meer mogelijk. De fysieke oefeningen die ik momenteel uitvoer zijn veel kleiner en rustiger van aard en daarbij beoefen ik veel ademhalingsoefeningen. De manier waarop ik nu yoga doe, verwacht ik tot het eind van mijn zwangerschap te kunnen beoefenen.

2. Denk je dat de ademhalingsoefeningen die zo belangrijk zijn bij yoga vrouwen ook helpen bij de bevalling?

Ja! Dit is een van de belangrijkste elementen. De ademhaling heeft direct invloed op ons zenuwstelsel. Zodoende kunnen we door middel van ademhalingstechnieken ons systeem in een staat van rust en ontspanning brengen (de zogenaamde ‘rest & digest’ stand) welke erg belangrijk is tijdens de bevalling. Daarnaast heeft de ademhaling invloed op de bekkenbodem, de spiergroep die een grote rol speelt tijdens de bevalling. Daarom is het heel gunstig om hier vertrouwd mee te raken.

3. Is zwangerschapsyoga gericht op ontspanning of ook nog wel op kracht? Of verschilt het per les?

Beide elementen zitten doorgaans in een zwangerschapsyogales. Al ligt de nadruk meer op ontspanning en ademhaling. Qua krachttraining gaat het meer om het trainen van die spiergroepen/houdingen die bij een bevalling aan bod kunnen komen (denk bijvoorbeeld aan squats).

4. Is zwangerschapsyoga voor iedereen veilig?

In principe wel. Toch is het verstandig om te checken of een docent gecertificeerd is en is het belangrijk om (net als bij reguliere yogalessen) altijd naar je eigen lichaam te luisteren. Een docent geeft instructies/opties, maar jij bepaalt zelf wat wel en niet werkt voor jouw lichaam.

5. Heb jij tijdens je zwangerschap zelf voordelen ervaren van het feit dat je yoga beoefent?

Jazeker. Je lichaam verandert en het geeft aan waar het behoefte aan heeft. Door yoga kan ik hier beter op anticiperen. Te lang in één houding werkt bijvoorbeeld niet voor mij nu ik zwanger ben. Bewegen is belangrijk, maar wel op een verantwoorde manier. Daarnaast ervaar ik de voordelen van ademhalingstechnieken. Als ik merk dat ik gestresst ben en daar mijn ademhaling op aanpas, merk ik dat het direct effect heeft op mijzelf, maar ook op de baby.

Meer informatie over yoga in het algemeen vind je in het Alles over yoga artikel. Nieuwsgierig geworden naar yoga? Neem dan eens een kijkje op de website van Helene’s yogaschool De Yogaschool Utrecht!

SaveSaveSaveSave

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.