Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

Communicatie met aandacht voor gedragsprincipes - deel 4: weerstand

Artikel

Dit korte artikel over weerstand is de laatste van vier artikelen waarmee Karen Hitters en Juul van Rijn een samenvatting geven van de literatuurstudie Gedragsverandering via campagnes 2.0’ (Van der Putte et al, 2015). De theorie, communicatietips en praktische voorbeelden bieden houvast voor iedereen die nadenkt over gezondheidsvraagstukken en communicatieboodschappen.

Weerstand is de reactie die mensen vertonen om te voorkomen dat hun gedrag wordt beïnvloed. Zij doen dit omdat zij de vrijheid willen houden zelf te beslissen, omdat zij gehecht zijn aan hun eigen gedrag (angst voor verandering) of omdat ze een gezondheidsdreiging voelen.

Onderzoek de weerstand

Hoe buig je mee in deze natuurlijke reactie, maar probeer je mensen ook mee te nemen richting gezond gedrag? Door om te beginnen in kaart te brengen wat de weerstand zou kunnen zijn. Door vervolgens aan te geven dat ieder individu de vrijheid heeft om wel of niet te kiezen voor ander gedrag (nudging); door positieve framing in te zetten; door vertrouwen te geven aan mensen die kiezen voor het nieuwe idee of gedrag; door in te spelen op de emoties van de hele groep, de sociale omgeving van het individu; door (gedoseerd) tegenargumenten te geven.

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor de weerstand die mensen tegen persuasieve communicatie ervaren. De dreiging dat de persoonlijke vrijheid wordt afgenomen en de natuurlijke menselijke angst voor verandering spelen een grote rol. Daarom is het belangrijk om bij elke gezondheidsboodschap de keuzevrijheid te benadrukken: ieder mens staat vrij om te kiezen voor een appel of een stuk chocola; voor een eindje wandelen of de auto pakken.

Uit onderzoek blijkt dat met name jongeren zich snel aangevallen voelen en weerstand vertonen. Hierdoor kan zelfs een boemerangeffect ontstaan: zij gaan (actief) strategieën inzetten om de invloed van de gezondheidsboodschap tegen te gaan.

Communicatietips op een rijtje

  • Benadruk in elke gezondheidsboodschap de keuzevrijheid.
  • Wees alert op mogelijke weerstand: jongeren voelen zich snel aangevallen en reageren dan met protest.

Lees meer

In deze vierdelige serie verschenen ook:

  1. Communicatie met aandacht voor gedragsprincipes – deel 1: onbewust gedrag
  2. Communicatie met aandacht voor gedragsprincipes – deel 2: beïnvloeden van risicoperceptie
  3. Communicatie met aandacht voor gedragsprincipes – deel 3: invloed van de sociale omgeving
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.