Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Sluiten

3 redenen waarom sporten je conditie en fitheid verbeteren

Artikel

Intensief bewegen helpt je om fit te worden en te blijven. Door te sporten zal de conditie van je hart en longen flink verbeteren. Dat houdt in dat je in staat bent om langere tijd achter elkaar te bewegen zonder moe te worden. En ook dat je bijvoorbeeld een stuk kunt rennen zonder in ademnood te komen. Wat is daarvoor nodig en waarom heeft bewegen dit effect? Een uitleg in drie delen.

1. Je ademhalingssysteem en bloedsomloop werken efficiënter

training2Als je intensief beweegt stijgt je hartslag en versnelt je ademhaling (je gaat hijgen). Dit zijn zogenoemde ‘aërobe’ activiteiten. Voorbeelden zijn stevig wandelen, joggen, zwemmen, dansen, voetbal en tennis. Jouw ademhalingssysteem en bloedsomloop worden er flink door aan het werk gezet. Zij werken samen om de spieren van zuurstof te voorzien tijdens langdurige lichamelijke inspanning. Regelmatige oefening maakt deze systemen efficiënter. Dat gebeurt al als je je matig intensief inspant en nog meer als je intensief gaat bewegen.

2. De doorbloeding van je lichaam verbetert

training3Door meer te sporten, verbetert de doorbloeding van je lichaam. Hierdoor slibben je aderen niet of minder snel dicht. Matige inspanning kan zelfs dichtgeslibde bloedvaten grotendeels herstellen. Je hart wordt bovendien sterker. De hartspier wordt groter, waardoor hij per hartslag meer bloed rondpompt. In getrainde spieren wordt ook het aantal kleine bloedvaten groter, zodat er meer bloed toegevoerd kan worden.

3. Je longcapaciteit wordt groter

fysiek1Sporten verbetert jouw ademhalingssysteem: je longen kunnen meer zuurstof opnemen. Het is aangetoond dat mensen die voldoende bewegen een grotere longcapaciteit hebben en daardoor hun kans op COPD verkleinen.

Het gevolg van goed je conditie verbeteren is dat je je fit voelt. Bovendien heb je een lager risico op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten of een hartaanval. Er is bewijs dat aërobische oefeningen de bloeddruk kunnen verlagen. Vooral bij mensen met een hoge bloeddruk. Ook is er een positief effect mogelijk op de samenstelling van het cholesterol in jouw lichaam. Als je korte tijd matig intensief beweegt, leidt dit al tot een flinke vermindering van het risico op hart- en vaatziekten. Dat risico neemt verder af naarmate je vaker of intensiever sport.

De Fitnorm en Beweegnorm

artrose2De Fitnorm geeft aan hoe vaak en hoe lang je intensief moet bewegen om de cardiovasculaire conditie op peil te houden (hart, bloedvaten en longen). Dat is vastgesteld op minimaal 3 keer per week 20 minuten zwaar intensief bewegen. Dat wil zeggen: zo intensief bewegen dat praten lastiger wordt en overgegaan wordt op korte zinnen. Dit geldt voor alle leeftijden.

De Fitnorm is dus wezenlijk anders dan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (Beweegnorm). De laatste is vooral gericht op het onderhouden van de gezondheid in het algemeen. Deze norm geeft een minimaal niveau van matig intensief bewegen aan dat daarvoor nodig is. Deze norm verschilt per leeftijdsgroep. Voor volwassenen geldt minstens een half uur per dag minimaal matig intensieve lichamelijke activiteit, op minimaal 5 dagen per week. Wie aan de Fitnorm voldoet, is dus al een heel eind op weg om ook de Beweegnorm te halen. Met als bonus een goede conditie!

Meer lezen

Trefwoorden:
Bewaren

Geselecteerd voor jou

Praat mee

Wat is jouw mening over of ervaring met dit onderwerp? Of heb je een specifieke vraag?

Laat hieronder een reactie achter en ga in gesprek.