Alles over sport logo

Sportpsycholoog Wim Keizer: ‘Mentale vaardigheden kind ontwikkelen door sport’

Kinderen krijgen les in van alles, maar niet in het aanleren van mentale vaardigheden. Dat moet anders, vinden sportpsycholoog Wim Keizer en sportdocent Remco Koopmeiners. ‘Onze droom is dat elke sportvereniging de mentale ontwikkeling van kinderen serieus neemt.’

Het ontbreken van zelfvertrouwen of het hebben van faalangst heeft veel invloed op de sportieve carrière van kinderen. Wim: ‘Sommige kinderen stoppen zelfs met sport omdat ze het plezier verloren zijn. Zo zonde, want zo benutten we de positieve mogelijkheden van sport niet optimaal. Het ontbreken van voldoende mentale vaardigheden is één van de redenen waarom kinderen rond twaalf jaar stoppen met sport.’

Mentale vaardigheden

Mentale vaardigheden, wat zijn dat dan? Wim: ‘Het gaat om zaken als omgaan met winnen of verliezen, druk, zelfvertrouwen en samenwerking. Dit geldt niet alleen voor topsporters, maar ook zeker bij de amateurclubs.’

‘Vanaf de leeftijd van tien jaar krijgen kinderen met mentale vaardigheden te maken. Dan zitten ze in de train-fase van de sport. Als ze jonger zijn, zitten ze in de fun-fase van de sport. Jonge kinderen moet je lekker laten spelen en mentale vaardigheden op een speelse en ongedwongen manier brengen in trainingsvormen.’

Methode

Als kinderen tien jaar oud zijn, kun je specifiek gaan trainen op mentale vaardigheden. ‘Vanaf ongeveer zestien jaar kom je in de prestatie-fase van de sport. Als je mentaal goed getraind bent, haal je hier het maximale uit je sportcarrière’, zegt Wim.

Om dit voor elkaar te krijgen, stelden Wim en Remco een programma op. Dit bestaat uit drie pijlers: informatie voor de coaches, informatie voor de ouders en lesmateriaal voor de kinderen. Wim: ‘Bestaande literatuur was heel erg gericht op coaches en ouders, maar nog niet op kinderen. Terwijl zij het moeten doen. Onze methode helpt om vaardigheden te trainen. Helemaal zelf, zonder de afhankelijkheid van een coach. Want die verandert nog wel eens per seizoen.’

‘Maar ouders en coaches mogen niet vergeten worden. Zij hebben een belangrijke rol in de vorming van mentale vaardigheden van kinderen. Je moet ouders leren positief te begeleiden. De overgrote meerderheid van de ouders is gemotiveerd om het kind te helpen, maar soms zeggen ze onhandige dingen. Hier willen we in begeleiden. Een ander punt waar verbetering mogelijk is, is de samenwerking tussen coaches en ouders. Deze is vaak niet optimaal, terwijl het natuurlijk het beste is voor het kind als coach en ouder elkaar aanvullen en een team vormen.’

Profijt

Wim: ‘Het aanleren van mentale vaardigheden kan heel goed in sport. Maar uiteindelijk is het iets waar je je hele leven profijt van hebt. Denk maar eens aan de competitie die je kind ervaart op school of later bijvoorbeeld bij het solliciteren. Dat gaat ook allemaal over winst en verlies.’

Lees meer

Foto: FaceMePLS


Artikelen uitgelicht


Gezonde leefstijl
Sportaanbieders
Kinderen
public
praktijkvoorbeeld
motorische ontwikkeling